Pracownia Ilustracji


STRUKTURA WYDZIAŁU – POWRÓT


Dr hab. Grażka Lange
Dr Monika Hanulak



Program Pracowni Ilustracji

Pracownia Ilustracji w jej obecnym kształcie jest kontynuacją Pracowni Książki i Ilustracji prowadzonej przez 25 lat przez prof. Janusza Stannego, która to pracownia była naturalnym przedłużeniem tej założonej w 1951 roku przez Jana Marcina Szancera. 

Ten imponujący łańcuch poprzedników niezwykle zobowiązuje. Nie tylko do podtrzymywania tradycji polskiej książki ilustrowanej. Do podtrzymywania związków ilustracji z literaturą, co dzisiaj, już nie wydaje się być tak oczywiste jak kiedyś. Do żywych kontaktów z całym światem książki. Do spotkań z klasykami i młodymi, aczkolwiek dobrze zapowiadającymi się ilustratorami. Do kontaktów z wydawcami – nie tylko polskimi, ale z całego świata. 

Autorski program pracowni koncentruje się na narracji wizualnej a nie na tradycyjnej ilustracji. Opowiadamy obrazem historie. Robimy warsztaty z książki obrazkowej. Wyjeżdżamy na targi książek i spotykamy się z wydawcami i ilustratorami z całego świata

Studiują w niej studenci III, IV i V roku studiów, V rok jest rokiem dyplomowym, poświęconym na przygotowanie i obronę pracy dyplomowej. Przyjmuje również doktorantów. 

Książki zaprojektowane przez Grażkę Lange, Monikę Hanulak i studentów pracowni można obejrzeć tutaj.


Zadania w Pracowni Ilustracji

1. Raz, dwa, trzy, cztery…
Klasyczne i nowoczesne teksty wyliczanek reiterpretowane na nowo w formie wielokrotności czwórki drukarskiej. Dążenie do immanentnego związku między obrazem a typografią, narracją a fabułą. Kształtowanie umiejętności połączenia ilustracji z innymi, elementami warsztatu grafika: typografią i montażem. (Zadanie na I semestr dla studentów III roku. Format 29x29cm). 

2. Jak zrobić książkę opartą na motywach klasycznych bajek? Niekoniecznie dla dzieci.
Zaprojektować książkę obrazkową lub komiks, ewentualnie hybrydę tych form na motywach jednego z klasyków bajkowych: Czerwony Kapturek, Trzy świnki, Jaś i Małgosia, Śpiąca królewna, Śnieżka, O wilku i siedmiu koźlątkach, Złota rybka (Zadanie na I i II semestr dla studentów III i IV roku) 

3. Plakat monotematyczny
Zadanie wymagające sporego riserczu i biegłości warsztatowej. Zaprojektowanie plakatu z poglądowym opisem prezentującego pomysłowo i wyczerpująco zadany temat. Np.: Techniczna rewolucja XIX wieku,
Kultowe zabawki, Bohaterowie filmowych horrorów, Mitologiczne postaci, Pojazdy latające, Najwyższe budynki świata (Zadanie na II semestr dla studentów III roku). 

4. Opowieści niesamowite!
Zmierzenie się z określonym gatunkiem literackim. Do wyboru Bobok Dostojewskiego, Pająk Evereta oraz Stopa mumii Gautiera. Znalezienie relacji między tekstem literackim a kształtem wizualnym utworu. Budowanie relacji między tekstem, typografią a ilustracją. Zaprojektowanie wszystkich elementów książki (elementy graficzne, typografia, okładka, wyklejka, strony tytułowe). (Zadanie na I i II semestr dla studentów IV roku). 

5. Realizacja prac dyplomowych studentów V roku. (Semestr I i II) 

6. Erasmus Program
Pierwsza wizyta w Warszawie? Pierwsze spojrzenie na to dość dziwne miasto i język polski (niemniej dziwny). Słowniczek pierwszych słówek w języku polskim. Ilustrowany. Technika i format dowolne