Rekrutacja. FAQ


Szczegółowe informacje dotyczące rekrutacji na rok akademicki 2020/2021 znajdują się tutaj.


| Studia | Krok po kroku | Portfolio | Autoprezentacja | Materiały dodatkowe | FAQ |


Najczęściej zadawane pytania (FAQ)

  1. Jak przebiega autoprezentacja (rozmowa kwalifikacyjna)?
    Informacje na ten temat znajdą Państwo w zakładce tutaj.
  2. Ile miesięcznie trzeba wydać na materiały potrzebne do studiów?
    Jest to zależne od studiowanej specjalizacji. Inne koszta studiowania ponoszą np. studenci Pracowni Multimediów, gdzie jednorazowym wydatkiem jest np. koszt sprzętu i oprogramowania. Inaczej z kolei wygląda sytuacja studentów grafiki artystycznej i specjalizacji projektowych, którzy materiały do pracy muszą systematycznie uzupełniać na bieżąco. To samo dotyczy także zajęć z rysunku i malarstwa.
  3. Czy można wyjeżdżać w ramach programu Erasmus? Jak wygląda studencka wymiana międzynarodowa?
    ASP w Warszawie – w tym Wydział Grafiki – jest pełnoprawnym partnerem programu Erasmus. Szczegółowe informacje znajdą Państwo na stronie internetowej dedykowanej temu programowi.
  4. Jakie warunki nauki zapewnia ASP (komputery, sprzęt, pracownie, itp.)?
    Wydział Grafiki ma swoją siedzibę przy ul. Krakowskie Przedmieście 5. Jest to ścisłe centrum miasta, w sąsiedztwie Uniwersytetu Warszawskiego, a w najbliższej okolicy znajdują się różnorodne punkty usługowe oraz szeroka oferta punktów żywieniowych na „każdą kieszeń”. Do dyspozycji studentów wydziału przeznaczyliśmy 4 w pełni wyposażone pracownie grafiki artystycznej wraz z zapleczem technicznym, 6 w pełni wyposażonych pracowni projektowych, pracownię multimediów, pracownię animacji, 5 pracowni rysunku i malarstwa, 1 pracownię fotografii wraz z ciemnią i studiem, 3 pracownie komputerowe, drukarnię cyfrową salę do zajęć teoretycznych oraz salę kinową na 70 miejsc. Pracownie komputerowe są wyposażone w komputery Apple a studenci posiadają zniżkę edukacyjną na pakiet oprogramowania Adobe. Obok pracowni fotografii działa w pełni wyposażone studio fotograficzne przygotowane sprzętowo do organizowania profesjonalnych sesji. Drukarnia wyposażona jest w wielkoformatowe urządzenia drukujące Canon i Epson pozwalające na druk praktycznie na każdym podłożu – studenci wydziału posiadają zniżki na wydruki. W całym budynku dostępny jest szybki, bezprzewodowy internet w sieci Eduroam. W pracowniach grafiki artystycznej studenci otrzymują podstawowe materiały graficzne do pracy z technikami klasycznymi, litografią, sitodrukiem i offsetem.
  5. Czego będę się uczuć podczas studiów na danym wydziale?
    Informacje na ten temat dotyczące Wydziału Grafiki znajdą Państwo tutaj.
  6. Jaką pracę można dostać po studiach na ASP?
    Absolwent Wydziału Grafiki jest wyposażony we wszechstronną wiedzę i umiejętności pozwalające na projektowanie różnorodnych form, zarówno tych wysoko artystycznych, jak i użytkowych, co czyni go osobą wszechstronnie wykształconą. Z tego powodu perspektywy zawodowe są wyjątkowo różnorodne, bowiem absolwenci to nie tylko artyści, lecz także „rzemieślnicy”, odnajdujący się praktycznie w każdym sektorze gospodarczym. Szeroko pojmowany przemysł kreatywny, agencje reklamowe, kreatywne, czy marketingowe, przemysł gier wideo i media elektroniczne – to podstawowe miejsca, w których grafik znajdzie zatrudnienie. Ponadto każdy absolwent może współpracować z instytucjami i przedsiębiorstwami, którym zależy na promocji oraz reklamie. Graficy znajdą również kreatywne zatrudnienie w szeroko rozumianej przestrzeni kulturalnej na arenie lokalnej i międzynarodowej. W teatrach, galeriach sztuki i instytucjach zajmujących się szeroko pojmowaną promocją sztuki. Zdobyte na Wydziale Grafiki wszechstronne wykształcenie daje także możliwość zatrudnienia w wydawnictwach, redakcjach prasowych oraz biurach projektowych.
  7. Jak uczelnia promuje absolwentów, studentów?
    Działaniami promocyjnymi dotyczącymi studentów i absolwentów Wydziału Grafiki zajmuje się Akademickie Biuro Karier. Ponadto studenci wydziału uczestniczą w różnorodnych inisjatywach i przedsięwzięciach organizowanych przez uczelnię i Samorząd studentów, np: „Noc Muzeów” czy też wystawa „Coming Out – Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”. Ponadto wydział i uczelnia organizują różnorodne konkursy prezentujące twórczość studentów, np.: Konkurs o Nagrodę Inicjatywy ENTRY, Nagroda im. prof. Lecha Tomaszewskiego, Nagroda Fundacji im. dr. Marka Marii Pieńkowskiego. Wydział Grafiki od lat jest współorganizatorem wystawy „Kissprint” zrzeszającej twórców związanych z wydziałem. Również w Wola Center i kilkunastu innych miejscach w Warszawie odbywają się cykliczne wystawy prac studentów, np: wystawa prac studentów Pracowni 11 Wydziału Grafiki. Istotnym elementem promocji studentów jest także cykliczny konkurs i wystawa „Artystyczna podróż Hestii” – coroczny konkurs dla studentów kształcących się na wydziałach i kierunkach artystycznych wszystkich wyższych uczelni w Polsce, a także rozwijany wokół inicjatywy konkursowej wielopłaszczyznowy projekt art brandingowy dla pracowników ERGO Hestii, jak i dla wszystkich grup odbiorców.
  8. Czy zwracana jest szczególna uwaga na to, jaką szkołę średnią skończyłeś?
    Nie, rodzaj ukończonej szkoły średniej nie ma żadnego wpływu na proces rekrutacji, jeśli kandydat spełnia warunki opisane w regulaminie rekrutacji.
  9. Jestem absolwentką/absolwentem liceum plastycznego. Czy mam szansę się dostać na studia na ASP?
    Tak, oczywiście na zasadach jakie obowiązują wszystkich kandydatów bez względu na rodzaj szkoły średniej, którą ukończyli oraz posiadają świadectwo dojrzałości.
  10. We wrześniu ubiegłego roku opublikowany w regulaminie format prac rysunkowych zawierał się w wymiarach pomiędzy 50/70 cm a 100/70 cm. W ostatnich aktualizacjach wymogów rekrutacyjnych podane są wyłącznie wymiary 100/70 cm. Czy jeżeli posiadam w większości prace rysunkowe o wymiarach 50/70 cm to czy mogą się one ewentualnie znaleźć się w moim portfolio?
    Regulamin rekrutacji jest modyfikowany corocznie i publikowany odpowiednio wcześniej na stronie internetowej uczelni. Rzeczywiście, obecnie punkt o którym Pani pisze brzmi: „fotografie 10 rysunków w formacie 100/70 cm (co najmniej 5 z nich musi być pracami studyjnymi aktu lub postaci w przestrzeni) wykonanych dowolną techniką rysunkową)” i fotografii takich właśnie prac oczekujemy. Tym niemniej, biorąc pod uwagę nietypową sytuację związaną ze stanem epidemii w kraju, może Pani wyjątkowo dołączyć do portfolio fotografie 2-3 prac rysunkowych lub malarskich w formacie 50/70 cm lub w innym formacie – przy założeniu, że są to prace „wielkoformatowe”, których dłuższy bok zawiera się pomiędzy 50 a 200 cm.
  11. Czy w teczce w kategorii 4 prac A4 zaliczałyby się prace „3D” np. haft?
    Tak, mogą się znaleźć np. jako „fotografie 4 drobnych (maksimum A4) form rysunkowych i malarskich wykonanych z natury lub też będących różnorodnymi kompozycjami plastycznymi”.
  12. Czy „4 drobne prace”, które muszą znajdować się w cyfrowym portfolio mogą być grafikami wykonanymi przy użyciu technik komputerowych?
    Mogą to być oczywiście prace graficzne wykonane w technikach cyfrowych, tym niemniej w wytycznych do portfolio sugerowane jest załączenie prac rysunkowych i malarskich wykonanych w technikach tradycyjnych. Natomiast np. prace łączące techniki tradycyjne z cyfrowymi w obrębie jednego dzieła spełniają kryteria określone w portfolio.
  13. W opisie wymagań technicznych dotyczących portfolio jest informacja, że prace powinny być formatu A4, oraz być ustawione poziomo. Czy prace, które w rzeczywistości były tworzone pionowo powinny zajmować całą powierznię zdjęcia i być „położone”, by były ustawione poziomo, czy też zdjęcia powinny być robione tak, by prace zajmowały mniejszą część kadru, lecz nie były w żaden sposób obracane?
    Pytanie to dotyczy zapewne punktu „fotografie 4 drobnych (maksimum A4) form rysunkowych i malarskich wykonanych z natury lub też będących różnorodnymi kompozycjami plastycznymi”. Pole robocze pliku PDF ma format A4 w poziomie, natomiast same prace, jeśli są wykonane w pionie, powinny zostać zamieszczone także w orientacji pionowej.
  14. Dzień dobry, piszę w sprawie cyfrowego portfolia na grafikę dzienną, ponieważ jestem w trakcie przygotowywania, czy trzeba podpisywać zdjęcia swoich prac (jakie wymiary, technika itp)? I jeszcze drugie pytanie, bo jeśli w zasadach rekrutacyjnych jest napisane że „Na każdej stronie należy umieścić 1 pracę rysunkową czy malarską lub zestaw od 4-6 szkiców, fotografii lub mniejszych formatów” to jeśli my mamy wstawić 3 strony ze szkicownika i 3 fotografie  to znaczy że trzeba je umieścić razem na jednej stronie, czy nie będzie problemu jak wstawie je na osobnych stronach żeby nie łączyć. Tego tak właśnie nie rozumiem zbytnio.
    Podanie informacji o pracach jest konieczne – rok powstania, format, technika. W przypadku zawartości portfolio powinno ono wyglądać jak poniżej:
    – 10 stron z rysunkami (po 1 rysunku na stronie);
    – 5 stron z malarstwem (po 1 obrazie na stronie);
    – 4 strony z drobnymi formami rysunkowymi lub malarskimi (po 1 na stronie lub jako zestaw 4-6 prac na jednej stronie);
    – 3 strony ze szkicownika (po 1 na stronie lub jako zestaw 4-6 prac na jednej stronie);
    – 3 strony z fotografiami (po 1 na stronie lub jako zestaw 4-6 prac na jednej stronie).
  15. Mam pytanie odnośnie przygotowania portfolio. Nie było podanej żadnej informacji na stronie. Czy zdjęcia prac mają mieć jakiś podpis, np. jaką techniką były wykonane?
    Tak, na dole każdej strony powinna znaleźć się informacja zawierająca: rok powstania pracy, wymiary i nazwę techniki w jakiej została wykonana (np. 2020, 100/70 cm, ołówek).
  16. Dzień dobry, mam jeszcze jedno, mam nadzieje że ostatnie pytanie w sprawie portfolio cyfrowego na studia stacjonarne, czy jeśli z fotografii wrzucam skan zdjęcia z filmu analogowego i jeśli ta rozdzielczość 150 dpi jest za słaba bo wtedy zdjęcie jest bardzo słabe to mógłbym zwiększyć rozdzielczość czy już lepiej żebym dał inne zdjęcie które bedzie dobre w tej rozdzielczości 150dpi i czy do fotografii też muszę pisać jaki format jest tego zdjęcia czy to fotografii nie dotyczy?
    W opisanej powyżej sytuacji bardziej zależy nam na jakości artystycznej prezentowanych prac, aniżeli na wielkości pliku wyjściowego. Prosimy zatem zadbać przede wszystkim o jak najlepszą jakość załączonego materiału. Informacja o wymiarach i technice dotyczy każdej z prezentowanych w portfolio prac.
  17. Jakie materiały powinny być użyte podczas wykonywania pracy. Czy możliwe jest użycie techniki mieszanej w malarstwie (np. akryl + sepia)?
    Tak, jak najbardziej. Prace wykonane za pomocą technik mieszanych mogą być umieszczone w portfolio. Warunkiem jest umieszczenie w opisie pracy na dole strony informacji jakie są to techniki.
  18. Czy możliwe jest dodanie do portfolio więcej prac o małym formacie (zdjęcia, szkice, rysunki A4).
    Odpowiedź na to pytanie zawiera pkt 14. Szczegółowe informacje dotyczące przygotowania portfolio znajdują się tutaj.
  19. Czy wszystkie 10 prac rysunkowych muszą być w rozmiarze 100×70 czy można przykładowo połączyć dwie prace 50×70 i złożyć jako jedną? Czy jeżeli załączę w portfolio do prac rysunkowych pracę 50×70 to moje portfolio będzie zdyskwalifikowane?
    Odpowiedź odnośnie formatu znajdzie Pani w pkt. 10. Natomiast prosimy o umieszczanie po jednej pracy na każdej stronie portfolio.
  20. Piszę w sprawie wytycznych dotyczących portfolio. Otrzymałam dodatkową informację o tym, aby zdjęcia prac robić w poziomie i w takiej formie umieszczać w portfolio. Wolę dopytać: czy prace wykonane w pionie również mają być sfotografowane poziomo? Czy jednak analogicznie mają one być sfotografowane pionowo? Dodatkowo uprzejmie proszę o informację w kwestii podpunktu: fotografie 3 zdjęć będących zapisem dowolnych inspiracji lub też „notatką fotograficzną” dowolnego motywu. Czy muszą one być zdjęciem fotografii uprzednio wywołanych? Czy mogą być to odpowiednio sformatowane zdjęcia importowane z aparatu bez ich wywoływania? Czy w przypadku fotografii można kadrować „do kwadratu”, czy według wytycznych jedynie prostokątnie?
    Szczegółowe wytyczne dotyczące wyglądu i zawartości portfolio dostępne są tutaj, a przykładowy plik można obejrzeć tutaj. Prace w portfolio powinny zostać umieszczone po jednej na stronie w takiej orientacji w jakiej zostały wykonane, czyli np. rysunek pionowy – w pionie, a rysunek poziomy – w poziomie.
    Fotografie (zdjęcia) zamieszczone w portfolio powinny być umieszczone w takim formacie jak Pani pierwotnie założyła. Zatem może to być zarówno prostokąt, kwadrat, tondo a nawet nieregularna forma, np. romb. Jeśli chodzi o użytą technologię to oczywiście zdjęcie „analogowe” trzeba po jego wywołaniu zeskanować aby umieścić je w portfolio. W przypadku zdjęć „cyfrowych” oczywiście nie ma takiej potrzeby bo już sam obraz jest plikiem cyfrowym.
  21. Na stronie podano informację, że prace malarskie nie powinny przekraczać wymiarów 100/70 cm, zaś na konsultacjach teczki online usłyszałam od jednego z profesorów, że w tym roku, w związku z cyfrową formą portfolio, rzeczywista wielkość prac malarskich nie będzie mieć znaczenia. Stąd moje pytanie, czy są przeciwwskazania abym umieściła w teczce zdjęcie obrazu (jest to postać, element mojej tegorocznej pracy dyplomowej z malarstwa), który ma 190/60 cm, czy powinnam w takiej sytuacji dalej trzymać się informacji ze strony?
    Odpowiedź na powyższe pytanie zawarta jest w pkt. 10.
  22. Czy wśród czterech drobnych prac rysunkowych i malarskich można prezentować prace wykonane markerem?
    Tak, rysunek markerem jest jak najbardziej akceptowany.
  23. Chciałabym się dowiedzieć czy zdjęcia pionowych prac rysunkowych 100/70 cm mają być pojedynczo na slajdach w portfolio? Podczas dni otwartych miały być one wstawiane podwójnie stąd moje pytanie. Byłabym wdzięczna za jak najszybszą odpowiedź.
    Prace w portfolio powinny być umieszczane po jednej na stronie. Szczegółowa odpowiedź znajduje się w pkt. 14 i pkt.20.
  24. Chciałabym się dopytać o podpunkt 4 i 5 pkt 2 w odniesieniu do podpunktu „d” pkt 3. Jeżeli tworzę osobne pliki takie jak strony ze szkicownika oraz fotografię, czy można ułożyć je po 3 na stronie, bądź należy ująć te prace w jednym pliku i trzymać się kryterium od 4 do 6 prac na jednej stronie?
    Szczegółowy opis portfolio wraz z wymaganiami technicznymi znajduje się tutaj oraz w pkt. 14. Zatem:
    – jeśli chce Pani zaprezentować w portfolio 3 fotografie, umieszcza je Pani po jednej, każdą na dedykowanej stronie (3 strony z 1 fotografią na kazdej z nich);
    – jeśli chce Pani zaprezentować w portfolio większą liczbę fotografii umieszcza je Pani na 3 stronach jako 3 zestawy złożone z kilku zdjęć (3 strony z zestawem 4-6 fotografii).
  25. Dzień dobry mam pytanie w sprawie cyfrowego portfolio na grafikę stacjonarną, jeśli w zasadach rekrutacji jest że zdjęcia prac muszą być umieszczone w wysokości między 150-180 mm to jeśli praca jest w orientacji poziomej to będzie znacznie większa od tych prac w pionie bo wtedy jej wysokość jest jakby szerokością w pionowej pracy, czy może te prace które są w poziomie trzeba przekręcić żeby wszystko było w pionie?
    Odpowiedź na powyższe pytanie zawarta jest w pierwszej części odpowiedzi punktu 20.
  26. Mam pytanie odnośnie podanego w instrukcji wymiaru wysokości prac. Czy jest to wymiar który należy uwzględnić w trakcie skalowania oryginalnego pliku (co zmniejsza jakość obrazu), czy może jest to wymiar odnoszący się do wysokości pracy względem samej strony A4 (czyli slajdu prezentacji)?
    Portfolio w formacie 210/297 mm jest zlokalizowane w orientacji poziomej. Zatem przybliżona wysokość prezentowanej pracy, zarówno pionowej jak i poziomej, po odjęciu przestrzeni przeznaczonej na opis wynosi około 150 mm. Zatem prawidłowo przygotowana fotografia pracy do umieszczenia na stronie powinna mieć tę właśnie wysokość przy rozdzielczości minimum 150 dpi. Szczegółowe informacje dotyczące przygotowania portfolio wraz z plikami wzorcowymi znajdują się tutaj.
  27. Chciałabym się dowiedzieć, czy zdjęcia prac, które zostaną użyte do portfolio na wydziale grafiki, powinny być prosto z aparatu, czy dozwolone jest kadrowanie bądź użycie kontrastu oraz rozjaśnienie zdjęcia.
    Fotografia pracy musi być przede wszystkim wykonana przy zachowaniu możliwie jak najwyższych standardów. Tutaj znajdzie Pani garść informacji dotyczących prawidłowo przygotowanego zdjęcia. Oczywiście, należy je odpowiednio skadrować tak, aby w jego obszarze znalazła się sama praca. Z kolei użycie cyfrowych narzędzi służących do korekcji obrazu jest kwestią dyskusyjną – często przekontrastowienie fotografi (np. w przypadku malarstwa temperą lub akwarelą, ale też i rysunku wykonanego ołówkiem) daje nienaturalny, przesadzony efekt. Dlatego też sugerujemy takie używanie korekcji aby jak najbardziej zbliżyć zdjęcie do oryginału.
  28. Mam jedno pytanko natury organizacyjnej. Otóż tworzę właśnie portfolio na grafikę i zastanawiam się czy jak mam załączyć 3 zdjęcia wybranych stron ze szkicownika to mam to rozumieć dosłownie czy też mogę dać 3 zestawy po 4-6 zdjęć ze szkicownika.
    Odpowiedź znajduje się w pkt. 14 oraz tutaj (wzór portfolio). Zatem może Pani na 3 stronach poświęconych szkicom umieścić fotografię jednej strony ze szkicownika na jednej stronie portfolio lub też na tychże 3 stronach trzy zestawy szkiców (4-6 na stronę).
  29. Mam problem ze sformatowaniem zdjęć do portfolio. Mój aparat robi zdjęcia w 350 dpi, natomiast telefon – w 96 dpi. Oba urządzenia robią zdjęcia w trybie sRGB. Co powinnam zrobić, żeby zdjęcia spełniały wymagania (150 dpi i RGB)?
    Szczegółowy sposób przygotowania i opracowania materiału ilustracyjnego zawarty jest tutaj. Tym niemniej w opisywanym przez Panią przypadku zachodzi zapewne konieczność użycia oprogramowania do obróbki cyfrowej fotografii, np. darmowego programu Gimp. Pozwoli on Pani na prawidłowe przygotowanie materiału wyjściowego czyli np.:
    – kadrowanie obrazu dbając np. o to aby „wycięty” został sam obraz bez zbędnych elementów tła;
    – ustawienie rozmiaru obrazu zgodnie z wymaganymi parametrami (skala i rozdzielczość);
    – obrócenie bądź dokonanie innej, koniecznej modyfikacji;
    – wprowadzenie „kosmetycznych poprawek” np. wyostrzenia lub delikatnej korekcji barwnej;
    – zaimportowanie obrazu do programu w którym będzie Pani przygotowywała plik PDF, np. MS Word.
  30. Czy kolaż złożony z dwóch zdjęć, może funkcjonować jako jedno z trzech zdjęć, które mogę pokazać w portfolio?
    Jak sama nazwa wskazuje kolaż jest techniką polegającą na budowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw, w tym także i fotografii. Dlatego też kolaż wykonany z użyciem np. 2 fotografii proszę traktować jako jedną, samodzielną, autonomiczną pracę.