Założenia programowe

Wydział Grafiki jest wydziałem artystycznym kształcącym studentów w obszarze sztuk pięknych na kierunku grafika, we współcześnie pojmowanym obszarze sztuk wizualnych, łączącym w swoim programie zarówno nowoczesne metody kształcenia jak i doświadczenie wynikające z ponad stuletniej tradycji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Program dydaktyczny, wyróżniający nasz Wydział na tle podobnych jednostek w kraju i zagranicą, opiera się na dwóch przenikających się filarach: artystycznym i projektowym. Nasi studenci zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie:
  • Grafiki artystycznej
  • Ilustracji
  • Projektowania książek
  • Plakatu
  • Znaku i komunikacji wizualnej
  • Grafiki wydawniczej
  • Typografii
  • Liternictwa
  • Fotografii
  • Multimediów
  • Animacji
  • Projektowania gier
  • Tworzenia Komiksów
  • Projektowania publikacji cyfrowych
  • Projektowania czasopism
  • Projektowania krojów i pism
  • Rysunku
  • Malarstwa
  • Struktur wizualnych
  • Teorii i historii sztuki
Taki model edukacyjny – wzbogacony o dodatkowe zajęcia warsztatowe i fakultatywne (m.in. fotografia, techniki multimedialne) – daje świadomemu studentowi możliwość wykreowania własnej ścieżki kształcenia dostosowanej do jego indywidualnych predyspozycji i wyzwań współczesności. 
Program dydaktyczny realizowany jest na Wydziale Grafiki przez pedagogów, którzy są znaczącymi osobowościami artystycznymi o uznanej renomie w Polsce i za granicą. Również wysoka pozycja zawodowa i artystyczna naszych absolwentów świadczy o walorach oferty edukacyjnej naszego Wydziału.
Jednolite studia magisterskie prowadzone na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie trwają pięć lat. Zajęcia odbywają się w dwóch katedrach: Katedrze kształcenia I-II roku, oraz Katedrze Kształcenia III-V roku, oraz uzupełnione są o zajęcia ogólnouczelniane.
Proces dydaktyczny podzielony jest na dwa etapy:
  • nauczanie wstępne na I i II roku (I etap kształcenia),
  • kształcenie specjalistyczne od III do V roku (II etap kształcenia).
I ETAP KSZTAŁCENIA
Pierwszy etap kształcenia obejmuje podstawy projektowo-warsztatowe oraz zawiera treści charakterystyczne dla nauczania artystycznego, przygotowujące studenta do realizacji zadań na wyższych latach i odbywa się w pracowniach:
  • Pracowni wklęsłodrukowych technik klasycznych
  • Pracowni wypukłodrukowych technik klasycznych
  • Pracowni sitodruku i technik cyfrowych
  • Pracowni Litografii
  • Pracowni projektowania graficznego
  • Pracowni typografii
  • Pracowni liternictwa
  • Pracowni fotografii
  • Pracowni multimediów
  • Pracowni rysunku i malarstwa
  • Pracowni struktur wizualnych
  • Pracowni teorii i eksperymentu
oraz podczas zajęć warsztatowych:
  • warsztatach komputerowych
II ETAP KSZTAŁCENIA
Drugi etap obejmuje indywidualne kształcenie kreatywne w 2 pracowniach specjalistycznych, w których student realizuje pracę dyplomową. Jednocześnie student musi dokonać wyboru obowiązkowej, kierunkowej pracowni rysunku i pracowni malarstwa, działających w ramach katedry III-V roku. 
Dyplom może być uzupełniony aneksami realizowanymi w dowolnie wybranej pracowni Wydziału Grafiki. 
Każdy ze studentów ma prawo do zmiany pracowni specjalistycznej, jednak nie później        niż na 3 semestry przed ukończeniem studiów. W takim przypadku jest jednak zobowiązany do zaliczenia wszystkich dodatkowych zajęć wymaganych w pracowniach dyplomujących.
Wybitni studenci mogą – za zgodą Dziekana i Rady Programowej – od III roku realizować indywidualny program studiów, który pozwala im na swobodny wybór pracowni dyplomujących, kierunkowych, oraz zajęć fakultatywnych.
Drugi etap kształcenia odbywa się w:
 
Pracowniach specjalistycznych (dyplomujących)
  • Pracowni interdyscyplinarnych technik klasycznych
  • Pracowni grafiki koncepcyjnej i intermedialnej
  • Pracowni grafiki alternatywnej i technik offsetowych
  • Pracowni litografii
  • Pracowni plakatu i grafiki wydawniczej
  • Pracowni projektowania książki i publikacji cyfrowych
  • Pracowni ilustracji
  • Pracowni znaku i kompleksowego projektowania graficznego
  • Pracowni multimediów
  • Pracowni animacji
  • Pracowni gier i komiksów
Pracowniach kierunkowych
  • Pracowni rysunku
  • Pracowni malarstwa
  • Pracowni teorii i eksperymentu

Zajęciach fakultatywnych

  • Projektowanie krojów pism
  • Projektowanie czasopism
Kierunkowy program kształcenia opracowywany jest dla obydwu katedr z uwzględnieniem założeń wypracowanych przez specjalistyczne grupy programowe wyznaczone przez ich kierowników. 
 
ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA
 
I ROK
  • Czerwiec-lipiec – egzaminy wstępne przeprowadzane w trybie konkursowym.
  • Wrzesień – zaliczenie kursu obsługi podstawowego oprogramowania graficznego.
  • Luty – komisyjne zaliczenie I roku po 1 semestrze.
  • Czerwiec – komisyjne zaliczenie I roku po 2 semestrze,
  • Wrzesień – obowiązkowy plener malarsko-fotograficzny.
II ROK
  • Czerwiec – przygotowanie portfolio studenta związane z zapisami do pracowni specjalistycznych (dyplomujących).
III ROK
  • Wrzesień – zapisy do pracowni specjalistycznych oraz do kierunkowych pracowni rysunku i malarstwa (o przyjęciu studenta do wybranych pracowni decyduje przegląd złożonego portfolio oraz limity obowiązujące w pracowniach dyplomujących i kierunkowych).
  • Wrzesień – zapisy na zajęcia fakultatywne.
  • Październik – ogłoszenie listy studentów przyjętych do pracowni dyplomujących, kierunkowych i na zajęcia fakultatywne.
IV ROK
  • Wrzesień-październik – wybór 2 obowiązkowych pracowni dyplomujących.
V ROK
  • Październik – wybór (nieobowiązkowo) pracowni w których student pracuje nad aneksem do dyplomu.
  • Listopad-grudzień – obowiązkowy przegląd przeddyplomowy (prezentacja osiągnięć artystycznych i projektowych z całego toku studiów, prezentacja koncepcji pracy dyplomowej i/lub aneksu/ów).
  • Czerwiec-lipiec – obrona pracy dyplomowej.