Wydział Grafiki jest wydziałem artystycznym kształcącym studentów w obszarze sztuk pięknych na kierunku grafika, we współcześnie pojmowanym obszarze sztuk wizualnych, łączącym w swoim programie zarówno nowoczesne metody kształcenia jak i doświadczenie wynikające z ponad stuletniej tradycji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Program dydaktyczny, wyróżniający nasz Wydział na tle podobnych jednostek w kraju i zagranicą, opiera się na dwóch przenikających się filarach: artystycznym i projektowym. Nasi studenci zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie:
- Grafiki artystycznej
- Ilustracji
- Projektowania książek
- Plakatu
- Znaku i komunikacji wizualnej
- Grafiki wydawniczej
- Typografii
- Liternictwa
- Fotografii
- Multimediów
- Animacji
- Projektowania gier
- Tworzenia Komiksów
- Projektowania publikacji cyfrowych
- Projektowania czasopism
- Projektowania krojów i pism
- Rysunku
- Malarstwa
- Struktur wizualnych
- Teorii i historii sztuki
Taki model edukacyjny – wzbogacony o dodatkowe zajęcia warsztatowe i fakultatywne (m.in. fotografia, techniki multimedialne) – daje świadomemu studentowi możliwość wykreowania własnej ścieżki kształcenia dostosowanej do jego indywidualnych predyspozycji i wyzwań współczesności.
Program dydaktyczny realizowany jest na Wydziale Grafiki przez pedagogów, którzy są znaczącymi osobowościami artystycznymi o uznanej renomie w Polsce i za granicą. Również wysoka pozycja zawodowa i artystyczna naszych absolwentów świadczy o walorach oferty edukacyjnej naszego Wydziału.
Jednolite studia magisterskie prowadzone na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie trwają pięć lat. Zajęcia odbywają się w dwóch katedrach: Katedrze kształcenia I-II roku, oraz Katedrze Kształcenia III-V roku, oraz uzupełnione są o zajęcia ogólnouczelniane.
Proces dydaktyczny podzielony jest na dwa etapy:
- nauczanie wstępne na I i II roku (I etap kształcenia),
- kształcenie specjalistyczne od III do V roku (II etap kształcenia).
I ETAP KSZTAŁCENIA
Pierwszy etap kształcenia obejmuje podstawy projektowo-warsztatowe oraz zawiera treści charakterystyczne dla nauczania artystycznego, przygotowujące studenta do realizacji zadań na wyższych latach i odbywa się w pracowniach:
- Pracowni wklęsłodrukowych technik klasycznych
- Pracowni wypukłodrukowych technik klasycznych
- Pracowni sitodruku i technik cyfrowych
- Pracowni Litografii
- Pracowni projektowania graficznego
- Pracowni typografii
- Pracowni liternictwa
- Pracowni fotografii
- Pracowni multimediów
- Pracowni rysunku i malarstwa
- Pracowni struktur wizualnych
- Pracowni teorii i eksperymentu
oraz podczas zajęć warsztatowych:
- warsztatach komputerowych
II ETAP KSZTAŁCENIA
Drugi etap obejmuje indywidualne kształcenie kreatywne w 2 pracowniach specjalistycznych, w których student realizuje pracę dyplomową. Jednocześnie student musi dokonać wyboru obowiązkowej, kierunkowej pracowni rysunku i pracowni malarstwa, działających w ramach katedry III-V roku.
Dyplom może być uzupełniony aneksami realizowanymi w dowolnie wybranej pracowni Wydziału Grafiki.
Każdy ze studentów ma prawo do zmiany pracowni specjalistycznej, jednak nie później niż na 3 semestry przed ukończeniem studiów. W takim przypadku jest jednak zobowiązany do zaliczenia wszystkich dodatkowych zajęć wymaganych w pracowniach dyplomujących.
Wybitni studenci mogą – za zgodą Dziekana i Rady Programowej – od III roku realizować indywidualny program studiów, który pozwala im na swobodny wybór pracowni dyplomujących, kierunkowych, oraz zajęć fakultatywnych.
Drugi etap kształcenia odbywa się w:
Pracowniach specjalistycznych (dyplomujących)
- Pracowni interdyscyplinarnych technik klasycznych
- Pracowni grafiki koncepcyjnej i intermedialnej
- Pracowni grafiki alternatywnej i technik offsetowych
- Pracowni litografii
- Pracowni plakatu i grafiki wydawniczej
- Pracowni projektowania książki i publikacji cyfrowych
- Pracowni ilustracji
- Pracowni znaku i kompleksowego projektowania graficznego
- Pracowni multimediów
- Pracowni animacji
- Pracowni gier i komiksów
Pracowniach kierunkowych
- Pracowni rysunku
- Pracowni malarstwa
- Pracowni teorii i eksperymentu
Zajęciach fakultatywnych
- Projektowanie krojów pism
- Projektowanie czasopism
Kierunkowy program kształcenia opracowywany jest dla obydwu katedr z uwzględnieniem założeń wypracowanych przez specjalistyczne grupy programowe wyznaczone przez ich kierowników.
ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA
I ROK
- Czerwiec-lipiec – egzaminy wstępne przeprowadzane w trybie konkursowym.
- Wrzesień – zaliczenie kursu obsługi podstawowego oprogramowania graficznego.
- Luty – komisyjne zaliczenie I roku po 1 semestrze.
- Czerwiec – komisyjne zaliczenie I roku po 2 semestrze,
- Wrzesień – obowiązkowy plener malarsko-fotograficzny.
II ROK
- Czerwiec – przygotowanie portfolio studenta związane z zapisami do pracowni specjalistycznych (dyplomujących).
III ROK
- Wrzesień – zapisy do pracowni specjalistycznych oraz do kierunkowych pracowni rysunku i malarstwa (o przyjęciu studenta do wybranych pracowni decyduje przegląd złożonego portfolio oraz limity obowiązujące w pracowniach dyplomujących i kierunkowych).
- Wrzesień – zapisy na zajęcia fakultatywne.
- Październik – ogłoszenie listy studentów przyjętych do pracowni dyplomujących, kierunkowych i na zajęcia fakultatywne.
IV ROK
- Wrzesień-październik – wybór 2 obowiązkowych pracowni dyplomujących.
V ROK
- Październik – wybór (nieobowiązkowo) pracowni w których student pracuje nad aneksem do dyplomu.
- Listopad-grudzień – obowiązkowy przegląd przeddyplomowy (prezentacja osiągnięć artystycznych i projektowych z całego toku studiów, prezentacja koncepcji pracy dyplomowej i/lub aneksu/ów).
- Czerwiec-lipiec – obrona pracy dyplomowej.