Po-pamiątki
Każdy rodzaj artystycznej twórczości wymaga swobody wyrażania i tworzenia przez artystę. Dla mnie grafika artystyczna jest obszarem, w którym mogę się swobodnie komunikować z odbiorcą za pomocą formy, składającej się z koloru, surowych płaszczyzn, liter, słów, a czasem liczb.
Słowa, a ogólnie teksty, stanowią charakterystyczną formę mojego graficznego przekazu. Ten sposób zapisu pozwala mi przekazywać treści, które są dla mnie istotne, w szerszym kontekście. Tworzę także interakcję z widzem za pomocą haseł i ukrytych komunikatów w postaci zakamuflowanych okienek, które odbiorca może otworzyć, odczytać i indywidualnie interpretować. To tworzy rodzaj interakcji z widzem, zachęcając go do bliższego kontaktu z moją grafiką i wzbudzając jego ciekawość ukrytym przekazem.
Cykl Po-pamiątki jest rodzajem zatrzymania czasu w grafice, oznacza zapisywanie momentów czy chwil, które nie tracą aktualności i nie przemijają bezpowrotnie. Stają się także przywołaniem przeszłości, która przenika się w taki sposób, że czasami świat miniony staje się bardziej realny od świata teraźniejszego. Sięgając do przeszłości, widzę zdarzenia, sytuacje, przedmioty, osoby.
Stosowane przeze mnie znaki (liczby, litery, słowa, zdania, przedmioty) odnoszą się do osób i zdarzeń, które były lub są w jakiś sposób związane ze mną. Te reminiscencje z pewnością pozostawiły ślad w mojej pamięci. W tym cyklu przedmioty, które wprowadzam w przestrzeń grafik, dotyczą zjawiska odkrywania przeszłości i odsłaniania bądź zakrywania tożsamości.
Są to również pamiątki znalezione w domowym archiwum, a ich symbolem stał się ocalały od zapomnienia studencki indeks mojego dziadka z 1947 roku – jedyna namacalna pamiątka, która mi po nim pozostała.
Zdaję sobie sprawę, że moje prace graficzne z cyklu „Po-pamiątki” stanowią zapis intymnych wspomnień i osobistych doświadczeń, które przenikają się z przeszłością i teraźniejszością. Poprzez znaki, litery, symbole oraz interakcję z widzem za pomocą ukrytych przekazów, staram się komunikować moje refleksje i emocje związane z odkrywaniem przeszłości i tożsamości.
Jestem przekonana, że zastosowane przeze mnie formy, kształty i płaszczyzny tworzące symbole oraz fotografia portretu Władysława Uchmana, który jest częstym motywem w moich grafikach, oddają głęboki sens i wartość mojej twórczości. Jestem zaszczycona, że będę miała okazję zaprezentować moje prace na wystawie w Warszawie i podzielić się nimi z publicznością.
Zapraszam serdecznie na wystawę, na której będzie można bliżej poznać moje prace graficzne z cyklu „Po-pamiątki” oraz doświadczyć interakcji z nimi. Zachęcam do zatrzymania się w chwilach refleksji nad przeszłością i tożsamością, które staram się oddać w mojej sztuce.
Magdalena Uchman
Absolwentka Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. W 2006 roku uzyskała dyplom z wyróżnieniem w pracowni wklęsłodruku prof. Krzysztofa Skórczewskiego. W roku 2010 ukończyła Środowiskowe Studia Doktoranckie na Wydziale Grafiki w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Od roku 2020 pracuje na stanowisku profesora w Zakładzie Grafiki Warsztatowej i Teorii Sztuki, Instytutu Sztuk Pięknych Uniwersytetu Rzeszowskiego. Zorganizowała ok. 30 wystaw indywidualnych. Brała udział w ponad 200 wystawach zbiorowych, ogólnopolskich i międzynarodowych, jest laureatką wielu nagród i wyróżnień.