Studia podyplomowe. Master of Graphic Arts

Studia podyplomowe Master of Graphic Art są formą kształcenia, przeznaczoną dla kandydatów posiadających kwalifikacje drugiego stopnia. Dedykowane są wybitnym absolwentom wszystkich wydziałów uczelni artystycznych kształcących w dziedzinie sztuki, w dyscyplinie sztuki plastyczne i konserwacja dzieł sztuki, posiadającym tytuł zawodowy magistra lub – w przypadku studiów zagranicznych – tytuł równorzędny i mają charakter elitarny.
W procesie rekrutacji preferowani są absolwenci kierunku grafika charakteryzujący się znaczącym dorobkiem artystycznym i twórczym – zarówno pod względem oryginalności jak i innowacyjności rozwiązań. Celem studiów podyplomowych jest przygotowanie słuchacza do stworzenia koncepcji i jej profesjonalnej adaptacji do indywidualnych planów artystyczno-badawczych w obszarze sztuk pięknych, przypisując te aktywności w szczególności do szeroko rozumianych sztuk graficznych.
W efekcie ukończenia studiów absolwent byłby wyposażony w taki zakres wiedzy, umiejętności i kompetencji aby móc aplikować o wszczęcie postępowania doktorskiego z tzw. wolnej stopy. Studia takie pozwoliłyby też w znaczący sposób rozwinąć, usystematyzować i sprofesjonalizować działania artystyczne i badawcze słuchacza, czyniąc go tym samym konkurencyjnym na rynku pracy.
Projekt ten jest również odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie w tym obszarze oraz liczne zapytania dyplomantów i absolwentów Wydziału Grafiki.
Kierunek: Grafika
Nazwa studiów: Master of Graphic Arts
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Typ studiów: studia niestacjonarne
Czas trwania modułu podstawowego: rok, 2 semestry, 9 miesięcy
Ilość godzin dydaktycznych: 300
Forma studiów: 2 zjazdy w miesiącu (sobota, niedziela)
Miejsce odbywania zajęć: sale budynku Wydziału Grafiki, Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, ul. Krakowskie Przedmieście 5
Liczba miejsc: 20
Minimalna liczba słuchaczy: 12
Termin rozpoczęcia zajęć: 13 lutego 2023 r.
Koszt miesięczny: 999 zł
Koszt roku studiów: 8991 zł
Opłata rekrutacyjna: 100zł Wpisowe: 0zł (szczegółowe warunki płatności określone są w ogólnych umowach na usługi edukacyjne)
Wymagania wstępne: Na studia podyplomowe może być przyjęta osoba, która posiada tytuł zawodowy magistra sztuki lub – w przypadku uczelni zagranicznych – równorzędny oraz posiada istotny dorobek artystyczny lub naukowy.
Ogólne cele kształcenia: celem kształcenia na studiach podyplomowych jest uzyskanie kompetencji w obszarze teorii i praktyki artystycznej i badawczej, ogólne cele kształcenia to:
Rekrutacja na studia podyplomowe w module podstawowym odbywa się w drodze konkursu. Rekrutacja odbywa się w dwóch etapach:
Etap I. Kandydat przedstawia swoją sylwetkę oraz określa kierunek swojego potencjalnego dalszego rozwoju artystyczno-naukowego w przesłanym portfolio w pliku PDF na adres grafika.mga@asp.waw.pl
Komisja rekrutacyjna dokonuje przeglądu nadesłanych materiałów i na podstawie załączonego portfolio dokonuje oceny, przydzielając punkty za:
Etap II. Komisja dokonuje selekcji na podstawie autoprezentacji biorąc pod uwagę zdolność kandydata do nawiązania merytorycznej dyskusji w odniesieniu do jego działalności artystycznej przedstawionej i udokumentowanej w portfolio. Szczegółowy sposób przeprowadzania rekrutacji, warunki, proces i limity przyjęć, określa Regulamin studiów podyplomowych Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
Harmonogram rekrutacji dla modułu podstawowego.
Wymagane dokumenty:
Proseminarium – zintegrowane projekty badawcze zajęcia specjalistyczne, w tym ćwiczenia z wyznaczonym opiekunem/promotorem, mają formułę tandemu i zbudowane są partnerstwie artysta ( adept sztuki) – mentor. Przygotowują do egzaminu śródokresowego na podstawie zbiorowej wystawy (wszyscy słuchacze), której temat i idea są aktualizowane co rok. Harmonogram i sposób pracy ustala słuchacz z opiekunem.
Staże w instytucjach kultury – praktyki zawodowe przypisane do takich instytucji kultury jak galerie komercyjne i biura wystaw artystycznych. Słuchacz wybiera i wskazuje jednostkę z uaktualnionej listy podmiotów zatwierdzonych przez uczelnię i dedykowanych studiom podyplomowym. Poznaje kulisy pracy w związku z przygotowaniem wystaw, uwzględniając m.in takie problemy jak wystawiennictwo, promocja czy logistyka.
Konsultacje. Sporządzenie opisu dzieła artystycznego – praca nad opisem dzieła. Podlega sprawdzeniu i omówieniu podczas wyznaczonych dyżurów.
Staż w instytucji zajmującej się promocją kultury – praktyka zawodowa związana np. z biurem promocji Wydziału Grafiki. Słuchacz poznaje kulisy i aktywnie uczestniczy w pracy dedykowana promocji Wydziału. W ten sposób ma wpływ na odświeżenie oferty promocyjnej jak i kształtowanie strategii wizerunkowej.
Seminarium. Indywidualny projekt badawczy – zajęcia specjalistyczne, w tym ćwiczenia z wyznaczonym opiekunem/promotorem, mają formułę tandemu i zbudowane są partnerstwie artysta (adept sztuki) – mentor. Przygotowują do egzaminu końcowego na podstawie indywidualnej wystawy każdego słuchacza oraz sporządzonego opisu dzieła.
Staż dydaktyczny – aktywność przypisana do tzw. praktyki zawodowej w warunkach ASP. Słuchacz po uzgodnieniu z opiekunem wybiera pracownię lub kilka pracowni, w których realizuje staż. Oznacza to realizację: warsztatów, wykładów dedykowanych oraz w równym stopniu pracę organizacyjną. Słuchacz doskonali swoje umiejętności ale i aktywnie może wzbogacać ofertę programowa Wydziału Grafiki
Egzamin końcowy – słuchacz prezentuje przed komisją własne dzieło artystyczne oraz przedstawia jego opis. Na tej podstawie podlega weryfikacji uwzględniającej wysokie standardy uczelni jaką jest ASP w Warszawie.
Teorie i koncepcje sztuki współczesnej – zajęcia są ukierunkowane na pogłębienie wiedzy z obszaru sztuki współczesnej i przypisanej do niej współczesnej praktyki artystycznej w aspekcie teorii ale i koncepcji. Stanowi niezbędną bazę do kształtowania własnej postawy i punkt odniesienia do określenia własnej tożsamości.
Metody i sposoby autoprezentacji – zajęcia są dedykowane metodom autoprezentacji, rozumianymi jako podstawowe narzędzie wspomagające dzieło artystyczne w perspektywie konieczności jego publikacji ale i np. aplikowania o środki finansowe w obiegu instytucji naukowych i kulturalnych. Zajęcia czerpią z dorobku wydziału i nawiązują do sprawdzonych praktyk wybitnych twórców.
Koncepcja, tworzenie i wdrażanie projektów badawczych – wysoko specjalistyczne zajęcia dedykowane specyfice opracowania projektów badawczych, uwzględniające obowiązujące przepisy i procedury. Mają na celu przyswojenie niezbędnych umiejętności analitycznych i strategicznych w celu skutecznego tworzenia i wdrożenia projektu badawczego.
Konserwatorium lekturowe w języku angielskim – zajęcia w języku angielskim dedykowane specyfice dyscypliny sztuki piękne. Rozwija umiejętności sprawnej komunikacji w tym języku, jak i m.in. zdolności prowadzenia dyskusji i dialogu obszarowo i tematycznie przypisanych do grafiki i zjawisk z nią związanych.
Prawo autorskie i ochrona własności intelektualnej – zajęcia przybliżają praktyczną wiedzę z zakresu prawa w związku problemami i wyzwaniami stosowania zabezpieczeń z tytułu własności intelektualnej. Omawiają aktualne rozwiązania, które pozwalają unikać zagrożeń i pozwalają sprawnie poruszać się w przestrzeni publicznej w odniesieniu do tego zjawiska.
Seminarium. Indywidualny projekt badawczy – zajęcia specjalistyczne, w tym ćwiczenia z wyznaczonym opiekunem/promotorem, mają formułę tandemu i zbudowane są partnerstwie artysta (adept sztuki) – mentor. Przygotowują do egzaminu końcowego na podstawie indywidualnej wystawy każdego słuchacza oraz sporządzonego opisu dzieła.
Techniki i metody opracowania opisu dzieła artystycznego – zajęcia rozwijają umiejętności niezbędne do sporządzenia opisu dzieła, przewidzianego do oceny na egzaminie końcowym. Uwzględniają treści ideowe, koncepcyjne i porządkujące zasób danych pod względem specyfikacji jak i chronologii.
Kreacja komunikacji marketingowej – autorski przedmiot dedykowany twórcom w związku z potrzebą budowania ich marki. Uwzględnia współczesne narzędzia i środowisko mediów społecznościowych. Wpisuje się myśl powiązania rynku, nauki i sztuki.