Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

IV Pracownia Rysunku i Propedeutyki Obrazu

Program

Pierwszy rok studiów na Wydziale Grafiki w pracowni rysunku i malarstwa to przede wszystkim praca nad studium modela. Szczególna uwaga skierowana jest na zachowanie proporcji, uchwycenie bryły, uwzględnienie zaaranżowanej wokół modela przestrzeni. Istotne jest zbudowanie odpowiedniego kontrastu i głębi rysunkowej. W prowadzeniu pracowni ważne jest dla mnie zainspirowanie studentów rzeczywistością, tym co może być pretekstem do tworzenia realistycznych prac, ale też w kolejnym etapie abstrakcyjnych rozwiązań.

„Studium z natury” coraz częściej wydaje się w świecie współczesnej cyfryzacji czymś archaicznym, ale w kontekście  sztucznej inteligencji, wchłaniania przez system wirtualny wszystkiego wraz z prawami autorskimi, „studium z natury” to powrót do kreatywności, do tworzenia  materialnych, niepowtarzalnych dzieł.  To właśnie ta kreatywność zwiększa szansę na zachowanie oryginalności, konkurencyjności na rynku sztuki. Kultywowanie przez studentów „bycia na uczelni”, integracja studentów ze środowiskiem akademickim, ale też uczestniczenie osoby prowadzącej pracownię w  procesie tworzenia dzieła i rozwoju artystycznym studenta to dla mnie nieodzowne elementy studiów artystycznych. 

Pierwszy rok studiów w pracowni to także poznawanie technik malarskich w teorii i praktyce. Zawsze znajdzie się w pracowni przestrzeń do przygotowania podobrazi  tradycyjnymi sposobami, wskazówek do używania technologicznie poprawnych rozwiązań w zastosowaniu różnych faktur, tekstur, narzędzi, materiałów plastycznych a nawet budowlanych.  To także  rok obowiązkowego pleneru malarskiego w Domu Plenerowym w Dłużewie, który otwiera nowy etap w rozwoju studenta, w kształtowaniu własnej osobowości twórczej.

Temat pejzażu to większa wolność w interpretacji, to też odpoczynek od całorocznego, pracowitego  I roku ukierunkowanego w stronę studium modela. Pierwsze próby eksperymentów malarskich, inspiracja rytmicznością w naturze, horyzontalnością, wertykalnością, organicznością, czy mikroświatem natury, oparte na przykładach z historii sztuki, tworzą pakiet ułatwiający studentom tworzenie i szukanie własnego stylu w malarstwie. 

Poza podstawą programową dla II roku studiów jaką jest studium modela otwarte na własną interpretację w pracowni realizować będziemy także tematy dodatkowe. Chciałbym aby dodatkowe tematy otworzyły przestrzeń dla studentów do prób wokół abstrakcji, tworzenia obiektu- reliefu, … 

Od wielu lat organizuję w Dłużewie warsztaty rysunkowe dla studentów I i II roku studiów. Zapraszam na nie studentów mojej pracowni oraz pracownie rysunkowe z innych uczelni artystycznych. Celem warsztatów jest integracja środowisk akademickich, poznanie odmiennych sposobów nauczania w trakcie tygodniowej intensywnej pracy rysunkowej nad studium modela uzupełnionej o ciekawe  aranżacje.  Po doświadczeniach pierwszego roku studiów studenci II roku  rozwijają na warsztatach kreatywne spojrzenie na tradycyjny układ model-przestrzeń. Pojawia się możliwość i czas na stworzenie cyklu prac inspirowanych modelem, studenci mogą w śmielszy sposób operować ekspresją wokół tematu modela, mają swobodę i zyskują świadomość w mieszaniu technik rysunkowych, malarskich, ale też, mając wybór, zdarza się, że decydują się na powrót do rzetelnego studium modela. Tego rodzaju wyjazdy, gdzie studenci mogą w pełni skoncentrować się na pracy twórczej,  są doceniane przez studentów i często stanowią milowy krok w ich rozwoju artystycznym. Warsztaty są organizowane w ramach akademickiego koła naukowego i kończą się wystawą w murach Akademii.