Jak kwiatek do kożucha – wystawa Antoniny Buszewicz-Hryniewicz

Wystawa prezentuje cykl prac zatytułowany „PODROBY”, który stanowi odważne połączenie kontrastujących ze sobą materiałów, kolorów i form. Głównym elementem ekspozycji jest monumentalny obraz (140 × 100 cm), przedstawiający wielkie serce, skolopendrę oraz bogate struktury pokryte grubą warstwą brokatu.
Intensywna kolorystyka, błyszczące powierzchnie i organiczne kształty tworzą kompozycję balansującą między estetyką nadmiaru a niepokojącą groteską.
Uzupełnieniem cyklu jest seria ceramicznych talerzy oraz płytek z nadrukowanymi zdjęciami. Każdy z tych elementów został osadzony na bogato zdobionym podłożu i uzupełniony dekoracyjnymi detalami, które dodają mu ekstrawagancji.
Poza cyklem „PODROBY”, na wystawie znalazły się także inne obrazy, które choć nie tworzą jednolitej serii, doskonale reprezentują charakterystyczny styl artystki – pełen ironii, intensywnych barw i gry z popkulturową estetyką.
Wystawa jest zaproszeniem do świata, w którym piękno przeplata się z tandetą, a bogata forma kryje pod sobą nieoczywiste treści. To przestrzeń otwarta na interpretację, gdzie każdy widz może odnaleźć własne znaczenia i emocje.
dr Antonina Buszewicz-Hryniewicz
Autorka jest absolwentką Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom zrealizowała w Pracowni Grafiki Warsztatowej /Pracownia nr 6/ prof. Andrzeja Węcławskiego i Pracowni Ilustracji prof. Grażyny Lange. Od ponad dekady mieszka i tworzy w Gdańsku. Jej działalność artystyczna skupia się głównie na malarstwie, choć często przybiera ono formę ilustracyjną. Eksperymentuje także z grafiką, linorytem i autorskimi technikami mieszanymi.
Charakterystyczną cechą jej twórczości jest odważne operowanie intensywnymi, często fluorescencyjnymi kolorami, które zestawia z elementami typograficznymi, budując wielowarstwowe kompozycje. Jej obrazy nie mają jednoznacznych znaczeń – nie są ani dosłownymi narracjami, ani klasycznymi symbolami. Zamiast tego balansują na granicy kiczu, brzydoty, tandety i nostalgii lat 90., eksplorując popkulturowe motywy w zaskakujących kontekstach.
Autorka chętnie łączy warstwę wizualną z absurdalnymi tekstami, które prowokują do interpretacji i pozostawiają odbiorcę z niejednoznacznymi pytaniami. Nie zamierza narzucać znaczeń – każdy widz może odnaleźć w jej pracach własne odniesienia i emocje.
Jej dorobek obejmuje ponad 20 wystaw indywidualnych i zbiorowych. Poza działalnością artystyczną jest także wykładowczynią akademicką na PJATK oraz ASP w Gdańsku. W 2024 roku uzyskała tytuł doktora w dziedzinie sztuk plastycznych i konserwacji dzieł sztuki. Jej praca doktorska „Między estetyką a symboliką. Rozterki wobec ukrytych znaczeń” stanowiła intelektualny kontrapunkt wobec jej malarskiej praktyki – w przeciwieństwie do jej obrazów, które są pozbawione symbolicznych treści, praca skupiała się na analizie ukrytych znaczeń i wielowarstwowości interpretacyjnej. Co więcej, sama forma pracy była radykalnym eksperymentem – autorka świadomie zrezygnowała z technik malarskich, tworząc dwie książki w skali szarości, które stanowiły wyzwanie wobec jej własnych artystycznych nawyków i estetycznych wyborów.
Wernisaż: 8 kwietnia o godz. 16:00
Galeria P6
Wydział Grafiki ASP W Warszawie
ul. Krakowskie Przedmieście 5
prof. Andrzej Węcławski
dr hab. Kamil Zaleski