W Pracowni książki i publikacji cyfrowych studenci uczą się anatomii i morfologii książki. Realizowane zadania poruszają zagadnienia typografii, zasady kompozycji, a jednocześnie zachęcają do analizy tekstu, budowania narracji oraz autorskiej interpretacji graficznej. Celem dydaktycznym naszej pracowni jest wypracowanie umiejętności świadomego korzystania z warsztatu typograficznego, budowania historii obrazem, kreatywnego poszukiwania rozwiązań twórczych w obrębie projektowania książki, a także przeprowadzenia pogłębionego researchu jako niezbędnego etapu w pracy projektanta. Po ukończonym kursie studenci mają niezbędny warsztat, aby samodzielnie zaprojektować i przygotować publikację do druku.
Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu: Marcel Przybył, Maja Myszkowiak, Nel Bebłocińska, Jakub Jaborkhel, Aurelia Komorowska, Helena Król, Zofia Żukowska, Aleksandra Suwaj, Joanna Lisiecka, Zuzanna Kaczmarek, Natalia Jurczak
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie: Zuzanna Radzikowska, Aleksandra Wróbel, Wiktoria Solak, Weronika Kopczewska, Wiktoria Cywińska, Maja Szymańska, Antonina Wójkowska, Zuzanna Liszka, Joanna Jóśkowiak, Zofia Bachanek, Anastasiia Posliedova, Klaudia Lis, Paulina Koleśnikowa
Opis zadania
Zadanie składa się z dwóch, blisko ze sobą powiązanych projektów. Projekt realizowany jest przez studentów Pracowni książki ASP w Warszawie oraz Pracowni wydawnictw UAP
Projekt pierwszy:
Projekt książki o objętości 12 stron w formacie 275 x 308 mm (rozkładówka 550 x 308 mm). Strona nr 1 i 12 zawierają informacje o autorze projektu i pracowni w której projekt powstał. Na właściwą zawartość książki składa 5 rozkładówek, traktowanych każda jako jeden obraz. Jak pudełko sceny. Pionowe krawędzie to kulisy, prawa i lewa, z której może się coś / ktoś pojawić na scenie. Góra jak rampa lub kurtyna, dół rozkładówki to zapadnia. Tekst (niezwykle krótki) każda osoba uczestnicząca w zadaniu losuje na spotkaniu w pracowni. Teksty się nie powtarzają, wszystkie projekty powstają do innego tekstu.
Projekt drugi:
Zaprojektowanie i wykonanie 10-15 sekundowego filmu animowanego z użyciem tych samych elementów co w książce. Rozdzielczość filmu full HD (1080px pion, 1920px poziom), proporcje 16:9 (proporcje boków identyczne jak w książce) narracja w książce może się różnić od narracji filmu. Nie wykluczamy pojawienia się innej pointy.
Tekst wprowadzający
W swojej najnowszej książce Kwantowa dominacja. Jak komputery kwantowe odmienią nasz świat, Michio Kaku twierdzi, że wynalazek komputera kwantowego stanie się największym wynalazkiem XXI wieku. To wielce prawdopodobne, zdolności obliczeniowe komputerów tej generacji są miliardy razy większe od znanych nam maszyn cyfrowych.
Kaku nie pisze co było dotąd największym w dziejach wynalazkiem. Tym wynalazkiem w moim przekonaniu jest stworzenie języka, a w krok za nim powstanie alfabetów, język w formie graficznego zapisu. Całe biblioteki na ten temat napisano, ale ja chcę zwrócić uwagę na jeden aspekt tego czym jest tekst, niezależnie od tego w jakim języku i jakim alfabetem jest zapisany. Rzecz dotyczy językoznawstwa, semantyki, ale także języków sztucznych.
Niels Bohr, genialny fizyk powiedział kiedyś, że „tkwimy w pułapce języka”. Cała kultura, łącznie z nauką w tej pułapce siedzi. Bardzo szybko zdamy sobie z tego sprawę, choćby w takiej sytuacji gdy usłyszymy / przeczytamy nieznane nam słowo. Pusty dźwięk, nic, póki co, nie znacząca kombinacja znaków. Sięgamy po słownik i odnajdujemy definicję.
I tu problem zamiast się rozwiązać narasta. Choć, załóżmy, znamy znaczenie wszystkich słów w obszernej definicji, to kiełkujące w naszej głowie rozumienie tego słowa jest wątłe i cały czas nie dość konkretne. Staramy sobie to coś wyobrazić. Zbudować model tego czegoś. Na początku XX wieku biali podróżnicy „odkryli” okapi. Nazwa pochodzi z języka afrykańskiego plemienia Mbuba. Zwierzę nogi ma w paski, bardzo długą szyję, ni to zebra, ni to żyrafa. Tak długo, póki nie zobaczycie zdjęcia tego zwierzęcia, to tworzące się w głowie wyobrażenie przypomina stwory z zoologii fantastycznej Jorge Luisa Borgesa.
Inna sytuacja. Siedzimy, załóżmy, w czwórkę w kawiarni i obserwujemy faceta naklejającego afisz na słupie ogłoszeniowym. Trwa to chwilę, facet odchodzi. Następnego dnia, siedząc przy tym samym stoliku staramy się odtworzyć tę sytuację, opowiadamy sobie co widzieliśmy i co się zapisało w naszej pamięci. Gadamy, wzajemnie uzupełniamy relację każdego z nas, machamy rękoma, pokazujemy palcami, intonacją wspieramy nasze słowa, by uwiarygodnić nasze wspomnienia. Choć każdy z siedzących trochę inaczej wczorajszą chwilę zapamiętał, to obraz który opisujemy jest jeden.
Nagrywamy tę rozmowę. Błyskawicznie zamieniamy nagranie w tekst. Rozdajemy ten tekst studentom grafiki aby tę scenę przedstawili po swojemu. Zakładamy, że w zamienionej na tekst rozmowie ktoś wspomniał, co i jak było napisane na afiszu. Spróbujmy wydostać się z pułapki Bohra. Tekst i obraz i choć odbierany tylko jednym zmysłem, wzrokowo, czyni nasz komunikat znacznie pełniejszym. I ten komunikat ma jedną, szczególną cechę. Jest autorski. Indywidualny, zbudowany z jedynego w swoim rodzaju zasobu słownikowego. Słów, jak je po swojemu rozumiemy i słownika obrazów, które przechowujemy w naszych głowach.
prof. Maciej Buszewicz
III rok
III rok
semestr zimowy
„Dwa przedmioty”
Studenci III roku poznają podstawy projektowania poprzez opracowanie ksiażki na podstawie dwóch, wylosowanych przedmiotów i ich definicji. Ćwiczenie to przybliża zasady operowania językiem obrazu i tekstu, kompozycji i podstaw typografii.
„Postać”
Zadanie polega na zaprojektowaniu autorskiej książki o losowo wybranej postaci historycznej. Studenci mają do wyboru dowolne środki wizualne, za pomocą których przedstawiają historię danej postaci. Celem jest stworzenie interesującej narracji poprzez wybór odpowiednich treści i materiałów. Proces projektowy poprzedzony jest dogłębnym researchem. Zadanie nie jest ukierunkowane na tworzenie biografii danego bohatera, ale na świadomym zbudowaniu esencji historii na podstawie jego twórczości, działalności, życiorysu.
Opracowanie graficzne wybranego wiersza z użyciem kolorów pantone.
Celem zadania jest opracowanie graficzne wybranego wiersza w oparciu o 3 dowolne kolory pantone. Studenci i studentki mają do dyspozycji dowolne środki do stworzenia warstwy wizualnej (rysunek, fotografia, kolaż itp.). Zadanie uczy budowania historii poprzez obraz, a także rozwija warsztat typograficzny. Dodatkowo ćwiczenie uczy świadomego budowania barw poprzez mieszanie kolorów specjalnych.
semestr letni
Interpretacja graficzna wybranego dramatu/opowiadania
Zadanie polega na indywidualnej interpretacji graficznej zadanego tekstu: dramatu lub prozy.
Celem zadania jest umiejętne budowanie narracji, inteligentnej gry z czytelnikiem poprzez adekwatnie zastosowane środki wizualne.
Opracowanie typograficzne dłuższej formy tekstowej
Zadanie nastawione jest na rozwijanie warsztatu typograficznego pod kątem dłuższej formy tekstowej. Studentki i studenci mają za zadanie zaprojektować czytelny i interesujący wizualnie layout, przeprowadzić skład tekstu a także zaprojektować okładkę, wyklejkę oraz strony tytułowe.
IV rok
semestr zimowy
seria wydawnicza
Zadanie polega na stworzeniu spójnego layoutu 3 tytułów będących początkiem serii wydawniczej. Studenci opracowują zarówno układ typograficzny tekstu, jak i okładki, obwoluty oraz wyklejki. Projektom książek towarzyszy również zadanie zaprojektowania plakatów tożsamych z serią.
Interpretacja graficzna wybranego dramatu/prozy
Zadanie polega na indywidualnej interpretacji graficznej zadanego tekstu: dramatu, prozy lub tekstu piosenki, będącej pretekstem do stworzenia interesującej książki. Celem zadania jest umiejętne budowanie narracji, inteligentnej gry z czytelnikiem poprzez adekwatnie zastosowane środki wizualne.
semestr letni
Książka kartonikowa
Tematy zadania są bardzo różnorodne, ustalane zależnie od semestru. Przykładowe tematy
z ostatnich lat to m.in.: instrumenty (perkusyjne, strunowe, dęte); kształty (trójkąt, koło, kwadrat). Celem zadania jest zaprojektowanie książki dla najmłodszego czytelnika, która przybliża abstrakcyjne pojęcia, tłumaczy swoiste zjawiska obrazem, a jednocześnie buduje ciekawą narrację.
Interpretacja typograficzna wybranego utworu
Zadanie polega na indywidualnej interpretacji typograficznej zadanego tekstu: dramatu, prozy lub tekstu piosenki będącej pretekstem do stworzenia interesującej książki. Celem zadania jest umiejętne budowanie inteligentnej gry z czytelnikiem poprzez adekwatnie zastosowane środki typograficzne.
V rok
V rok to czas indywidualnej pracy nad dyplomem.
Forma prowadzenia zajęć
Zajęcia prowadzone są w trybie korektowym i odbywają się dwa razy w tygodniu.
Zadania realizowane są przez cały semestr. Dokładne wytyczne potrzebne do realizowania zadań są ustalane na początku semestru. Indywidualnie omawiamy postępy pracy, namawiamy do podejmowania poszukiwań poprzez szkicowanie oraz pogłębiony research.Realizacje studentek i studentów można obejrzeć na naszej stronie buszmeni.pl.
Zaliczenia i kryterium oceny
Zadania z obu semestrów są oceniane indywidualnie w skali od 2 do 5. Zazangażowanie i terminowość jest możliwość otrzymania wyróżenia – oceny celującej (5+).
Ocenie podlega: warsztat typograficzny, umiejętne stosowanie środków graficznych do zadanej formy, otwartość do podejmowania ryzyka projektowego, a także próby budowania narracji obrazem oraz umiejętność przygotowania publikacji do druku. Zaliczenie odbywa się na podstawie oddania wydrukowanych i zszytych makiet książek. Na ocenę wpływa również frekwencja na zajęciach.
Literatura
Literatura obowiązkowa wykorzystywana podczas zajęć:
Robert Bringhurst, Elementarz stylu w typografii; wyd. d2d.pl
Michael Mitchell i Susan Wightman, Typografia książki. Podręcznik
projektanta; wyd. d2d.pl
Jost Hochuli, Detal w typografii; wyd. d2d.pl
Literatura uzupełniająca rekomendowana do samodzielnej pracy studenta:
Josef Müller-Brockmann, Systemy siatek w projektowaniu graficznym; wyd. d2d.pl
Adrian Frutiger, Człowiek i jego znaki; wyd. d2d.pl
Hans Rudolf Bosshard, Reguła i intuicja. O rozwadze i spontaniczności projektowania; wyd. d2d.pl
Eric Gill, Esej o typografii; wyd. d2d.pl
Jean Ulysses Voelker, Porządek w projektowaniu; wyd.d2d
Przemysław Dębowski, Jacek Mrowczyk Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie;
wyd. Karakter
Keith Houston, Ciemne typki. Sekretne życie znaków typograficznych; wyd. d2d.pl