
Otaczający nas świat niesie ogromną ilość wrażeń i informacji. Dziś trzeba świadomej analizy bodźców docierających do naszego umysłu, aby oddzielić rzeczy ważne od nieważnych. Nie wszystko jednak daje się opisać. Nie zawsze słowa potrafią oddać to co widzimy i czujemy. Nie zawsze potrafimy znaleźć odpowiednie określenia, obrazujące stan naszej osobowości. I tu, niezbędna jest, do zrozumienia rzeczywistości i nadania jej odpowiednich kształtów wrażliwość i intuicja. One pielęgnowane, pozwolą świadomie obserwować i kształtować w sposób kreatywny świat zewnętrzny. Pozwolą, aby świat wewnętrzny rozwijał się w sposób nieograniczony.
Program
Zajęcia w Pracowni Struktur Wizualnych mają wprowadzić studenta w zagadnienia związane z formą, fakturą, barwą, światłem, przestrzenią, ruchem, kompozycją. Zagadnienia te angażują się we wszystkie przejawy działań twórczych. Uświadamiają studentowi również to, jak wiele zjawisk plastycznych wzajemnie się przenika. Wykluczają bierną postawę wobec rzeczywistości. Zachęcają do twórczej percepcji zjawisk i rzeczy. Działania wizualne uczą, jak przejść od myślenia przedmiotowego do refleksyjnego postrzegania obiektu.
Ujmując zagadnienia w punktach, można je przedstawić następująco:
- problemy związane z zestawianiem koloru i waloru barw przeciwstawnych
- zapoznanie się z problemami kompozycji prostej, złożonej, statycznej i dynamicznej
- umiejętność osiągania złudzenia przestrzeni i ruch na płaszczyźnie
- umiejętność nadawania, za pomocą plastycznych środków wyrazu,
innych znaczeń przedmiotom - umiejętność wyrażania emocji za pomocą abstrakcyjnych znaków
- kształcenie umiejętności analizowania, syntetyzowania, interpretowania
zjawisk wizualnych - rozwijanie umiejętności badania zjawisk i rzeczy oraz odkrywanie praw,
które nimi rządzą - kształcenie umiejętności twórczego postrzegania problemów wizualnych
oraz optymalizacji i wyszukiwania jednorodnych elementów do ich
realizacji - kształcenie umiejętności myślenia abstrakcyjnego, by za pomocą form
abstrakcyjnych poszukiwać związków formalnych i procesów widzenia plastycznego.
Literatura
- J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
- S. Popek, Barwy i psychika, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008
- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2005
- V. I. Stoichita, Krótka historia cienia, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2001
- E. H. Gombrich, Sztuka i złudzenie,
- O psychologii przedstawienia obrazowego, PIW Warszawa, 1981
- W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW Warszawa, 1986
- J. Sarzyńska-Putowska, Komunikacja wizualna, Kraków, 2002
- U. Eco, Pejzaż semiotyczny, PIW Warszawa, 1972
- W. Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
- M. Rzepińska, Historia koloru, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1973
- A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2004
- P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2013
Zajęcia fakultatywne
Zajęcia fakultatywne w Pracowni dążą przede wszystkim do wzmocnienia indywidualnej, twórczej postawy i zachęcają do głębszego zrozumienia procesu twórczego. Tematy na III roku stanowią otwarte zaproszenie do interpretacji i wyboru środków wyrazu, dostosowanych do intencji autora. Ta pracownia umożliwia posługiwanie się dowolnym medium wypowiedzi: od performancu, przez film, malarstwo czy działanie przestrzenne.
Kluczowym jest zrozumienie idei tego, co chce się wykonać, a dopiero potem następuje realizacja. Podczas zajęć pracujemy indywidualnie, ale też omawiamy projekty w grupie. Dzięki temu, uczestnicy fakultetu budują w sobie umiejętność publicznych wystąpień, tak istotnych w dalszej karierze artystycznej. W trakcie zajęć, studenci uczą się także budowania opowieści o swojej twórczości przed odbiorcą, również w formie pisemnej.
Program oferuje również możliwość zapoznania się z rzeczywistością na rynku sztuki oraz przygotowanie do funkcjonowania na nim, jako zawodowi twórcy. Omawiane są zagadnienia stypendiów, programów rezydencyjnych oraz możliwości konkursowych. Wszystkie działania podejmowane w ramach fakultetu mają na celu rozwinąć narzędzia wyobraźni, umiejętności kreowania i obserwowania rzeczywistości oraz prezentowania swoich dokonań.
Projekty studentów
-
Uczestnicy wystawy „Kim jestem, co robię", Galeria Officyna Art&Design w Warszawie -
Praca Zofii Leszczyńskiej, „16 walorów codzienności" -
Praca Zuzanny Pieńkowskiej, „16 walorów codzienności" -
Praca Macieja Sobańskiego, „Tożsamość" -
Praca Zuzanny Pieńkowskiej, „Tożsamość" -
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska -
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska -
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska -
Widok wystawy studentów II roku „FOMO w kolorze ultramaryny" podczas Nocy Muzeów, fot. Zuzanna Grochowska -
Widok wystawy studentów II roku „FOMO w kolorze ultramaryny" podczas Nocy Muzeów, Jakub Ambroziak, fot. Zuzanna Grochowska -
Tamara Szwedo, Pytania do pustki, III rok - fakultet, 2025 -
Natalia Wierniewska, Klatka, dyplom magisterski, 2025 -
Natalia Wierniewska, Klatka, dyplom magisterski, 2025 -
Natalia Wierniewska, Klatka, dyplom magisterski, 2025 -
Natalia Wierniewska, Klatka, dyplom magisterski, 2025 - Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Olga Ilicheva - Paszport Tożsamości
W projekcie skupiłam się na tożsamości narodowej. Zrobiłam paszport-zine — syntezę swoich dwóch paszportów zagranicznych. Projekt nie zawiera wrażliwych danych — tylko elementy graficzne, które się składają w historię o zostaniu polską obywatelką.