Otaczający nas świat niesie ogromną ilość wrażeń i informacji. Dziś trzeba świadomej analizy bodźców docierających do naszego umysłu, aby oddzielić rzeczy ważne od nieważnych. Nie wszystko jednak daje się opisać. Nie zawsze słowa potrafią oddać to co widzimy i czujemy. Nie zawsze potrafimy znaleźć odpowiednie określenia, obrazujące stan naszej osobowości. I tu, niezbędna jest, do zrozumienia rzeczywistości i nadania jej odpowiednich kształtów wrażliwość i intuicja. One pielęgnowane, pozwolą świadomie obserwować i kształtować w sposób kreatywny świat zewnętrzny. Pozwolą, aby świat wewnętrzny rozwijał się w sposób nieograniczony.
Program
Zajęcia w Pracowni Struktur Wizualnych mają wprowadzić studenta w zagadnienia związane z formą, fakturą, barwą, światłem, przestrzenią, ruchem, kompozycją. Zagadnienia te angażują się we wszystkie przejawy działań twórczych. Uświadamiają studentowi również to, jak wiele zjawisk plastycznych wzajemnie się przenika. Wykluczają bierną postawę wobec rzeczywistości. Zachęcają do twórczej percepcji zjawisk i rzeczy. Działania wizualne uczą, jak przejść od myślenia przedmiotowego do refleksyjnego postrzegania obiektu.
Ujmując zagadnienia w punktach, można je przedstawić następująco:
problemy związane z zestawianiem koloru i waloru barw przeciwstawnych
zapoznanie się z problemami kompozycji prostej, złożonej, statycznej i dynamicznej
umiejętność osiągania złudzenia przestrzeni i ruch na płaszczyźnie
umiejętność nadawania, za pomocą plastycznych środków wyrazu,
innych znaczeń przedmiotom
umiejętność wyrażania emocji za pomocą abstrakcyjnych znaków
kształcenie umiejętności analizowania, syntetyzowania, interpretowania
zjawisk wizualnych
rozwijanie umiejętności badania zjawisk i rzeczy oraz odkrywanie praw,
które nimi rządzą
kształcenie umiejętności twórczego postrzegania problemów wizualnych
oraz optymalizacji i wyszukiwania jednorodnych elementów do ich
realizacji
kształcenie umiejętności myślenia abstrakcyjnego, by za pomocą form
abstrakcyjnych poszukiwać związków formalnych i procesów widzenia plastycznego.
Literatura
J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998
S. Popek, Barwy i psychika, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2008
R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, 2005
V. I. Stoichita, Krótka historia cienia, Wydawnictwo Universitas, Kraków, 2001
E. H. Gombrich, Sztuka i złudzenie,
O psychologii przedstawienia obrazowego, PIW Warszawa, 1981
W. Kandyński, Punkt i linia a płaszczyzna, PIW Warszawa, 1986
J. Sarzyńska-Putowska, Komunikacja wizualna, Kraków, 2002
U. Eco, Pejzaż semiotyczny, PIW Warszawa, 1972
W. Strzemiński, Teoria widzenia, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1974
M. Rzepińska, Historia koloru, Wydawnictwo Literackie, Kraków, 1973
A. Frutiger, Człowiek i jego znaki, Wydawnictwo Optima, Warszawa, 2004
P. Francuz, Imagia. W kierunku neurokognitywnej teorii obrazu, Wydawnictwo KUL, Lublin, 2013
Zajęcia fakultatywne
Zajęcia fakultatywne w Pracowni dążą przede wszystkim do wzmocnienia indywidualnej, twórczej postawy i zachęcają do głębszego zrozumienia procesu twórczego. Tematy na III roku stanowią otwarte zaproszenie do interpretacji i wyboru środków wyrazu, dostosowanych do intencji autora. Ta pracownia umożliwia posługiwanie się dowolnym medium wypowiedzi: od performancu, przez film, malarstwo czy działanie przestrzenne.
Kluczowym jest zrozumienie idei tego, co chce się wykonać, a dopiero potem następuje realizacja. Podczas zajęć pracujemy indywidualnie, ale też omawiamy projekty w grupie. Dzięki temu, uczestnicy fakultetu budują w sobie umiejętność publicznych wystąpień, tak istotnych w dalszej karierze artystycznej. W trakcie zajęć, studenci uczą się także budowania opowieści o swojej twórczości przed odbiorcą, również w formie pisemnej.
Program oferuje również możliwość zapoznania się z rzeczywistością na rynku sztuki oraz przygotowanie do funkcjonowania na nim, jako zawodowi twórcy. Omawiane są zagadnienia stypendiów, programów rezydencyjnych oraz możliwości konkursowych. Wszystkie działania podejmowane w ramach fakultetu mają na celu rozwinąć narzędzia wyobraźni, umiejętności kreowania i obserwowania rzeczywistości oraz prezentowania swoich dokonań.
Projekty studentów
Uczestnicy wystawy „Kim jestem, co robię", Galeria Officyna Art&Design w Warszawie
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
Praca Macieja Sobańskiego, „Tożsamość"
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
Praca Zuzanny Pieńkowskiej, „Tożsamość"
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
Widok wystawy końcowo-rocznej w Pracowni Struktur Wizualnych, 2024, fot. Zuzanna Grochowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Widok wystawy studentów II roku „FOMO w kolorze ultramaryny" podczas Nocy Muzeów, fot. Zuzanna Grochowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
Widok wystawy studentów II roku „FOMO w kolorze ultramaryny" podczas Nocy Muzeów, Jakub Ambroziak, fot. Zuzanna Grochowska
Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
W projekcie skupiłam się na tożsamości narodowej. Zrobiłam paszport-zine — syntezę swoich dwóch paszportów zagranicznych. Projekt nie zawiera wrażliwych danych — tylko elementy graficzne, które się składają w historię o zostaniu polską obywatelką.