Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

II Pracownia Liternictwa

Litery, których formy kształtowały się przez tysiąclecia, w pierwszym rzędzie są graficznym nośnikiem myśli, narzędziem komunikacji. Lecz oprócz tej podstawowej funkcji, istnieje również  uroda pisma, dzięki której litery mogą być nośnikiem emocji, nastroju, estetycznie zachwycać, budzić zniesmaczenie, odzwierciedlać ducha czasu w którym powstają. Uświadomienie studentom (przez szereg ćwiczeń) tej podwójnej  natury pisma, umożliwi pełniejsze korzystanie z bogactwa form literniczych, pozwoli na wybieranie właściwych, lub tworzenie własnych.Litery, których formy kształtowały się przez tysiąclecia, w pierwszym rzędzie są graficznym nośnikiem myśli, narzędziem komunikacji. Lecz oprócz tej podstawowej funkcji, istnieje również  uroda pisma, dzięki której litery mogą być nośnikiem emocji, nastroju, estetycznie zachwycać, budzić zniesmaczenie, odzwierciedlać ducha czasu w którym powstają. Uświadomienie studentom (przez szereg ćwiczeń) tej podwójnej  natury pisma, umożliwi pełniejsze korzystanie z bogactwa form literniczych, pozwoli na wybieranie właściwych, lub tworzenie własnych.

Program

Tak jak istnieje „kultura jazdy i zachowania na drodze”, czy ogólne zasady savoir-vivre, tak istnieje moim zdaniem coś co można nazwać „kulturą literniczą”. Choć piszemy i czytamy od 7 roku życia, obcujemy ze wszechobecną typografią, to większość z nas nie zauważa podstawowych różnic między literami, krojami pism, nie zna terminologii, historii, zasad, rządzących tym na pozór hermetycznym światem. Kurs Liternictwa dla I i II roku ma to zmienić. Rozpoczyna się on od praktycznej nauki kaligrafii na którym studenci zapoznają się z narzędziem płasko ściętym, potem praktycznie pokonują drogę od litery pisanej – narzędziowej, do litery kreślonej – konstruowanej (przy użyciu grafiki wektorowej). Ułatwia to zrozumienie zależności między śladem właściwie poprowadzonego narzędzia kaligraficznego, a konstrukcją i charakterem pisma typograficznego. Część kaligraficzna kursu opiera się na kapitalis quadracie, oraz na minuskule humanistycznej.

I rok

II rok