Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Opis efektów uczenia się dla kierunku grafika. Jednolite studia magisterskie

Wiedza

Absolwent zna i rozumie:

  • szczegółowe zasady tworzenia i kreowania prac graficznych – artystycznych i projektowych – o wysokim stopniu oryginalności w oparciu o tradycyjne i współcześnie stosowane narzędzia warsztatowe i technologie;
  • w szczegółowym zakresie kontekst historyczny i kulturowy dotyczący obszarów sztuki i kultury, konieczny do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień związanych ze studiowaną dyscypliną;
  • wzajemne, złożone relacje zachodzące pomiędzy teoretycznymi i praktycznymi aspektami kierunku studiów grafika oraz wykorzystuje tę wiedzę dla dalszego rozwoju artystycznego;
  • pogłębioną problematykę związaną z teorią rysunku, malarstwa, grafiki artystycznej, grafiki projektowej, animacji i mul[mediów, niezbędną do definiowania i rozwiązywania szczegółowych zagadnień związanych z reprezentowaną dyscypliną;
  • trendy rozwojowe z zakresu szeroko pojmowanej grafiki a także te, dotyczących szeroko rozumianych zagadnień z historii sztuki i teorii kultury;
  • obowiązujące obecnie wzorce i normy niezależności i swobody wypowiedzi artystycznej oraz w sposób świadomy potrafi je kształtować;
  • szczegółowe zagadnienia z zakresu dyscyplin pokrewnych sztukom plastycznym, pozwalające na realizację projektowych i artystycznych zadań indywidualnych i zespołowych także w oparciu o współczesne techniki mul[medialne;
  • zasady swobodnego korzystania z różnorodnych mediów obecnych w grafice współczesnej oraz potrafi samodzielnie je rozwijać i poszerzać ich możliwości;
  • specyfikę warsztatu naukowego i badawczego oraz potrafi docierać do źródeł informacji;
  • szczegółowe pojęcia z zakresu prawa autorskiego i pochodnych;
  • szczegółowe zasady dotyczące finansowych, marketingowych i prawnych zawodu artysty grafika.

Umiejętności

Absolwent potrafi:

  • świadomie wykorzystać wysoko rozwiniętą umiejętność kreowania własnej osobowości twórczej do realizacji samodzielnych działań artystycznych w obrębie specjalności grafika a także w różnorodnych działaniach interdyscyplinarnych;
  • samodzielnie projektować i realizować prace artystyczne w zakresie sztuk plastycznych, w oparciu o indywidualne, twórcze motywacje i inspiracje, z zachowaniem wysokiego poziomu profesjonalizmu i otwartości na odmienne światopoglądy;
  • podejmować na poziomie zaawansowanym samodzielnie zadania z zakresu projektowania graficznego, komunikacji wizualnej, projektowania publikacji, ilustracji, projektowania na potrzeby mul[mediów i internetu, grafiki warsztatowej, animacji a także rysunku i malarstwa;
  • w sposób zaawansowany integrować – także w ramach projektów interdyscyplinarnych – różnorodne środki obrazowania, charakterystyczne dla dziedzin pokrewnych twórczości plastycznej;
  • w sposób świadomy i odpowiedzialny realizować własne koncepcje artystyczne wykazując się przy tym umiejętnością wykorzystania nabytej wiedzy teoretycznej dotyczącej elementów dzieła;
  • inicjować, przeprowadzać i koordynować działania i projekty artystyczne – w tym także komercyjne – o charakterze multimedialnym;
  • w sposób świadomy i odpowiedzialny dobrać właściwą technikę warsztatową do osiągnięcia zaplanowanych wcześniej efektów pracy twórczej;
  • w sposób profesjonalny posługiwać się warsztatem artysty grafika, oraz podchodzić do niego w sposób innowacyjny i twórczy;
  • inicjować, planować a w konsekwencji organizować i koordynować zespołowe projekty artystyczne, także te o charakterze interdyscyplinarnym;
  • w stopniu zaawansowanym korzystać z umiejętności warsztatowych włączając do swojej twórczości elementy tradycyjnych i współczesnych technik obrazowania graficznego;
  • świadomie tworzyć i – w konsekwencji – wykorzystywać nowe formy obrazowania w obrębie techniki i technologii wchodzących w zakres specjalności grafika;
  • wskazać źródła swoich inspiracji służących do realizacji własnych koncepcji artystycznych, opartych na zróżnicowanej stylistyce i wykonanych z wykorzystaniem niezależnego projektowania, twórczej wyobraźni, wiedzy i intuicji;
  • definiować i wykorzystywać zaawansowane relacje zachodzących w dziele artystycznym pomiędzy rodzajem zastosowanej ekspresji a niesionym przez nie komunikatem;
  • podejmować samodzielne decyzje dotyczące planowania, projektowania i realizacji prac artystycznych;
  • w stopniu zaawansowanym organizować i przeprowadzać publiczne wystąpienie ustne i przygotowywać prace pisemne dotyczące twórczości własnej, jak też i prezentujące dokonania innych artystów lub projektantów oraz zagadnienia związane z szeroko pojmowaną kulturą i sztuką;
  • wykorzystywać umiejętności językowe w zakresie sztuk plastycznych, właściwych dla kierunku grafika, zgodnie z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Kompetencje społeczne

Absolwent jest gotów do:

  • uczenia się przez całe życie, potrafi świadomie zaplanować swoją ścieżkę kariery zawodowej w oparciu o zdobyte na studiach wiedzę i umiejętności, a także kompetentnie wykorzystywać wiedzę zdobytą w procesie samokształcenia, także w kontekście procesu uczenia innych osób;
  • podejmowania w zorganizowany i w pełni samodzielny sposób nowych zadań i działań twórczych i kulturotwórczych;
  • w pełni samodzielnego funkcjonowania jako projektant lub artysta grafik, będąc przy tym zdolnym do świadomego integrowania zdobytej wiedzy i umiejętności;
  • definiowania i wyrażania własnych, dojrzałych sądów na tematy artystyczne, kulturowe, społeczne, naukowe i etyczne;
  • adoptowania się do zmieniających się uwarunkowań społecznych, wykorzystując przy tym mechanizmy psychologiczne wspomagające jego działania w zakresie twórczości artystycznej i przeprowadzania negocjacji;
  • przeprowadzenia krytycznej oceny własnych działań twórczych oraz poddawania takiej ocenie innych przedsięwzięć z zakresu kultury, sztuki i dziedzin pokrewnych;
  • inicjowania zadań zespołowych, wykazując się przy tym umiejętnością kierowania zespołem twórczym bądź projektowym, także w zakresie prowadzenia negocjacji i finansowania zadania;
  • wypełnienia roli społecznej absolwenta Akademii Sztuk Pięknych.