
Zadaniem pracowni jest zapoznanie studentów z artystyczną grafiką warsztatową jako integralną dziedziną sztuki oraz zaznajomienie ich z możliwościami i zasadami funkcjonowania warsztatu graficznego. Nauka techniki druku wypukłego nie jest głównym celem pracowni, ale stanowi jej najważniejsze narzędzie metodyczne. Z dydaktycznego punktu widzenia jest to pracownia o charakterze propedeutycznym. Jest to ważne, ponieważ nadrzędnym celem pracowni jest właśnie zainteresowanie studentów grafiką warsztatową i rozbudzenie ich chęci do pogłębiania tej wiedzy w późniejszych latach.
-
dr hab. Wojciech Tylbor-Kubrakiewicz, prof. uczelni
dr hab. Wojciech Tylbor-Kubrakiewicz, prof. uczelni
Program
Jednym z najważniejszych zadań pracowni jest uświadomienie studentom procesu jako uporządkowanego w czasie ciągu zmian i stanów zachodzących po sobie, który jest nierozerwalnie związane ze sztuką graficzną. Podczas zajęć na pierwszym roku młodzi następcy Dürera dowiadują się jak przygotować matrycę, poznają narzędzia graficzne, rodzaje farb i papiery. Uczą się jak w bezpieczny sposób używać wyposażenie pracowni. Podczas zajęć utrzymanych w formie ćwiczeń studenci poznają klasyczne techniki druku wypukłego na przykładzie linorytu i drzeworytu.
Na drugim roku studenci poszerzają swoją wiedzę i umiejętności praktyczne o nowe metody pracy, których nie mieli okazji poznać w ramach wcześniejszych zajęć. Artystyczna grafika warsztatowa oferuje wiele oryginalnych strategii w obrębie technik druku wypukłego jak na choćby linoryt tracony, czy kolografia, która jako jedyna z technik graficznych polega nie na redukowaniu, wycinaniu, trawieniu czy żłobieniu matrycy, ale na jej „budowaniu”.
Celem pracowni jest także zapoznanie studentów z bogactwem i różnorodnością grafiki warsztatowej, oryginalnością postaw podejmujących ją współczesnych artystów tworzących zarówno ściśle według prawideł klasycznego warsztatu, jak i poza rygorem technologicznym. Dlatego też oprócz zadań praktycznych odbywać się będą wykłady teoretyczne, których celem będzie przybliżenie sylwetek współczesnych twórców grafiki i ich metod pracy.
2024. Prace studentów I roku
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
2024. Prace studentów II roku
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Prace archiwalne
I rok
II rok
-
Maria Tołwińska - bez tytułu -
Liza Orłowska - Mir -
Zuzanna Podpora rozklad -
Maria Pakier - Anihilator -
Barbara Zientek - bez tytułu