O PRACOWNI RYSUNKU
Rysunek dzisiaj nie jest już zajęciem marginalnym i w jakiś sposób zgoła wstydliwym, funkcjonującym jedynie jako pobieżna notatka „do czegoś”. Stał się fundamentem niemalże każdego rodzaju wypowiedzi wizualnej, na którym przy pomocy innych narzędzi i metod twórczych konstruuje się nowe formy i tworzy nowatorskie rozwiązania. Dlatego też rysunek jest najbardziej interdyscyplinarny z istniejących mediów. Rysunek jawi się także jako najbardziej demokratyczna, powszechnie dostępna forma plastycznego obrazowania. Jednocześnie rysunek jest też prawdziwą sztuką kontrastów. Lubimy rysowanie. Lubimy rysowanie, które towarzyszy Państwu – naszym studentom. Podoba nam się chwila, w której porzucacie Państwo studiowanie modela na rzecz własnej kreacji. Studium modela na pewnym etapie jest koniecznością. Student, który w pewnym momencie potraktuje to jako bazę do dalszych poszukiwań, w pewnym sensie wygrywa los na loterii.
PROGRAM PRACOWNI W KILKU ZDANIACH
Gdyby chcieć napisać o programie pracowni rysunku w sposób jak najbardziej podręcznikowy, byłoby to w naszym przypadku niemożliwe. Niemożliwe, gdyż nie podejmiemy się opisać w taki sposób takiego zagadnienia jakim jest rysunek. Zatem najprościej rzecz ujmując, dajemy do dyspozycji Państwu naszą wiedzę i doświadczenie, co samo w sobie nie jest niczym odkrywczym, a wręcz czymś zupełnie oczywistym. Czasem także – nie przeczymy – mylimy się. Ale dzięki zrozumieniu tego faktu my także się od Pańtwa dużo uczymy. Uczymy się postrzegania świata z Waszego punktu widzenia, staramy się rozumieć i szanować Wasze twórcze wybory i decyzje, co w konsekwencji ciągle pozwala nam na poszerzanie naszych i Waszych granic rysowania. W pracowni istnieje oczywiście też i rysunek studyjny. Ale jest również rysunkowy performance, funkcjonuje rysunek z wyobraźni, ale także rysunkowy obiekt i rysunkowa instalacja. Jest rysunek projekcyjny, ale proponujemy również również rysunek w przestrzeni wirtualnej. To wszystko są to jedynie pewne punkty graniczne, pomiędzy którymi uważny student – czyli Wy — potrafi odnaleźć swoją własną rysunkową ścieżkę. W znacznej mierze nasza praca to stymulowanie – wiemy, dziwne w kontekście rysunku słowo – Was do odkrywania tych jeszcze nieznanych, nawet nam samym, obszarów. Szczególnie dzisiejszym świecie, kiedy płynności nabierają granice pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami sztuki, tak pojmowany rysunek może w sposób ostateczny zdeterminować jakość dzieła i określić sens jego istnienia. Także w kontekście autonomicznej dyscypliny twórczej, jaką już jest od kilkudziesięciu co najmniej lat.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE
- Narzędzie i materiał. Rysunek wykonany różnymi narzędziami na różnych materiałach i z wykorzystaniem różnych formatów.
- Linia. Rysunek wykonany przy użyciu linii, ze zwróceniem uwagi na praktyczne zastosowanie jej różnorodnych rodzajów.
- Walor. Rysunek wykonany z przewagą czerni, przewagą bieli, równowagą czerni i bieli.
- Kolor. Rysunek wykonany przy użyciu barwnej linii i barwnej płaszczyzny
(poszukiwanie koloru w obrębie walorowego rysunku). - Faktura. Obserwacja zmian wartości strukturalnych w zależności od użytego
narzędzia rysunkowego i podłoża. - Przestrzeń. Obserwacja zmian postrzegania rzeczywistości w kontekście
takich zagadnień, jak pierwszy i drugi plan, odległość, wklęsłość i wypukłość,
„głębia ostrości”. - Format (rozmiar). Obserwacja zmian wartości strukturalnych rysunku w zależności od formatu podobrazia, sposobu zagospodarowania płaszczyzny
rysunkowej (np. mały, duży). - Format (kształt). Rysunek wykonany na różnych formatach, takich jak koło, trójkąt, kwadrat, nieregularna płaszczyzna.
- Format (bryła). Rysunek wykonany na trójwymiarowym przedmiocie.
- Kontrast. Rysunek obrazujący zapis przeciwstawnych sobie pojęć.
- Narracja. Rysunek jako forma dialogu wewnętrznego lub zapis cyklu zdarzeń
odbywających się w określonym czasie (np. dziennik, szkicownik, „pamiętnik rysunkowy”). - Funkcja. Obserwacja zmian wartości rysunkowych w zależności od przypisanych mu funkcji – np. notatka, diagram, wykres, szkic.
- Przestrzeń. Rysunek wykonany w przestrzeni (np. wnętrze, przestrzeń miejska, plener) – instalacja, land art, performance, light art.
- Kreacja. Rysunek wyrażający indywidualne postawy twórcze.
Cykliczne warsztaty rysunkowe 2024
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
W dniach 5-7 maja 2024 r. zorganizowano warsztaty rysunkowe w Domu Plenerowym ASP w Dłużewie. Tematem przewodnim tegorocznej, ósmej już edycji warsztatów był Przetwornik analogowo-cyfrowy.
Zadaniem uczestników było stworzenie dyptyków składających się z dwóch części, z których jedna odnosiła się do pojęcia „analogowy”, a druga do pojęcia „cyfrowy”. Taki podział zmuszał uczestników do refleksji nad różnicami i podobieństwami pomiędzy tymi dwoma obszarami, co wpłynęło na różnorodność podejścia artystycznego i użytych technik.
Warsztaty nie tylko pozwoliły uczestnikom rozwijać swoje umiejętności twórcze, ale również sprzyjały integracji wśród członków koła naukowego, tworząc przestrzeń do wymiany pomysłów i doświadczeń artystycznych. Działalność koła naukowego w obszarze sztuk pięknych i rysunku w ubiegłym roku akademickim, dzięki tego rodzaju inicjatywom, przyczyniła się do wzbogacenia oferty edukacyjnej oraz promowania sztuki wśród społeczności akademickiej. Cykl wykładów o rysunku współczesnym dodatkowo wzbogacił program warsztatów, umożliwiając uczestnikom lepsze zrozumienie aktualnych trendów oraz wyzwań w obszarze rysunku. Różnorodność rozwiązań rysunkowych, jakie powstały podczas warsztatów, stanowi świadectwo kreatywności i zaangażowania uczestników, a także podkreśla ich unikalne podejście do eksploracji tematów związanych ze światem analogowym i cyfrowym. Warsztaty stwarzały także przestrzeń do twórczego myślenia i wymiany pomysłów, co prowadziło do innowacyjnych rozwiązań i projektów artystycznych. Wzajemna inspiracja i różnorodność podejść do tematu zachęcały uczestników do poszukiwania własnego stylu.
2024. Kacper Kijewski. Aneks z rysunku do magisterskiej pracy dyplomowej
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
Pro memoria
Naświetlam odpowiednio papier światłoczuły a następnie wywołuję odbitki w chemii litowej. Używam sprawdzonych gotowych odczynników niemieckiej firmy Moersh EasyLith. Taka obróbka sprawia że na dobitkach pojawia się znacznie silniejsze ziano niż można byłoby się spodziewać po negatywie. Odbitka powstaje przez wywołanie infekcyjne. Oznacza to, że obraz pojawia się nierównomiernie zaczynając od miejsc najmocniej naświetlonych. Rodzaj papieru, wywoływacza,, temperatura, stężenie, stopień naświetlenia – wszystkie te czynniki mogą wpłynąć na efekt finalny odbitki. Bardzo ważne jest, aby podczas kąpieli poruszać kuwetą. Bez tego powierzchnia papieru będzie miała kontakt z coraz mocniejszym, stężeniem wywoływacza, a co za tym idzie bardziej inwazyjnym procesem wywoływania. Im chemia cieplejsza tym szybciej będzie reagowała. Obraz zacznie pojawiać się bardzo szybko, ale również bardzo szybko stracimy szczegół w ciemnych partiach odbitki. Czas wywołania jest zmienny i musimy przy ograniczonym świetle w ciemni ocenić stopień nasycenia obrazu. Jeżeli stwierdzimy, że odbitka jest gotowa, wkładamy ją do kąpieli przerywającej – wody lub wody z odrobiną octu. Po przerwaniu wywołania, umieszczamy odbitkę w utrwalaczu na około 10 min. Suszę odbitki wieszając je na klipsach. Emulsja kurczy się a odbitka nieznacznie deformuje.
Kacper Kijewski
2024. Aktywności studentów
2024. Wybrane prace
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 6
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 7
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 9
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 10
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 11
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 13
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 14
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 16
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 17
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 18
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 19
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 20
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 21
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 22
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 15
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 12
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 8
Prace archiwalne
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
-
prof. Jacek Staszewski Dziekan
prof. Jacek Staszewski
Dziekandyżury:Pracownia nr 26: czwartki, piątki, 09.00-13.00
-
dr Aleksander Myjak Kierownik studiów podyplomowych „Master of Graphic Arts” (MGA)
dr Aleksander Myjak
Kierownik studiów podyplomowych „Master of Graphic Arts” (MGA)dyżury:Pracownia nr 26: czwartki, piątki, 09.00-13.00