Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
Rysunek jest zaledwie skromnym pośrednikiem pomiędzy tym, co chcemy zobaczyć za pustą kartką papieru, a tym, czego dzięki naszej intuicji i narzędziu możemy dokonać

O PRACOWNI RYSUNKU
Rysunek dzisiaj nie jest już zajęciem marginalnym i w jakiś sposób zgoła wstydliwym, funkcjonującym jedynie jako pobieżna notatka „do czegoś”. Stał się fundamentem niemalże każdego rodzaju wypowiedzi wizualnej, na którym przy pomocy innych narzędzi i metod twórczych konstruuje się nowe formy i tworzy nowatorskie rozwiązania. Dlatego też rysunek jest najbardziej interdyscyplinarny z istniejących mediów. Rysunek jawi się także jako najbardziej demokratyczna, powszechnie dostępna forma plastycznego obrazowania. Jednocześnie rysunek jest też prawdziwą sztuką kontrastów. Lubimy rysowanie. Lubimy rysowanie, które towarzyszy Państwu – naszym studentom. Podoba nam się chwila, w której porzucacie Państwo studiowanie modela na rzecz własnej kreacji. Studium modela na pewnym etapie jest koniecznością. Student, który w pewnym momencie potraktuje to jako bazę do dalszych poszukiwań, w pewnym sensie wygrywa los na loterii.

PROGRAM PRACOWNI W KILKU ZDANIACH
Gdyby chcieć napisać o programie pracowni rysunku w sposób jak najbardziej podręcznikowy, byłoby to w naszym przypadku niemożliwe. Niemożliwe, gdyż nie podejmiemy się opisać w taki sposób takiego zagadnienia jakim jest rysunek. Zatem najprościej rzecz ujmując, dajemy do dyspozycji Państwu naszą wiedzę i doświadczenie, co samo w sobie nie jest niczym odkrywczym, a wręcz czymś zupełnie oczywistym. Czasem także – nie przeczymy – mylimy się. Ale dzięki zrozumieniu tego faktu my także się od Pańtwa dużo uczymy. Uczymy się postrzegania świata z Waszego punktu widzenia, staramy się rozumieć i szanować Wasze twórcze wybory i decyzje, co w konsekwencji ciągle pozwala nam na poszerzanie naszych i Waszych granic rysowania. W pracowni istnieje oczywiście też i rysunek studyjny. Ale jest również rysunkowy performance, funkcjonuje rysunek z wyobraźni, ale także rysunkowy obiekt i rysunkowa instalacja. Jest rysunek projekcyjny, ale proponujemy również również rysunek w przestrzeni wirtualnej. To wszystko są to jedynie pewne punkty graniczne, pomiędzy którymi uważny student – czyli Wy — potrafi odnaleźć swoją własną rysunkową ścieżkę. W znacznej mierze nasza praca to stymulowanie – wiemy, dziwne w kontekście rysunku słowo – Was do odkrywania tych jeszcze nieznanych, nawet nam samym, obszarów. Szczególnie dzisiejszym świecie, kiedy płynności nabierają granice pomiędzy poszczególnymi dyscyplinami sztuki, tak pojmowany rysunek może w sposób ostateczny zdeterminować jakość dzieła i określić sens jego istnienia. Także w kontekście autonomicznej dyscypliny twórczej, jaką już jest od kilkudziesięciu co najmniej lat.

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE

  • Narzędzie i materiał. Rysunek wykonany różnymi narzędziami na różnych materiałach i z wykorzystaniem różnych formatów.
  • Linia. Rysunek wykonany przy użyciu linii, ze zwróceniem uwagi na praktyczne zastosowanie jej różnorodnych rodzajów.
  • Walor. Rysunek wykonany z przewagą czerni, przewagą bieli, równowagą czerni i bieli.
  • Kolor. Rysunek wykonany przy użyciu barwnej linii i barwnej płaszczyzny
    (poszukiwanie koloru w obrębie walorowego rysunku).
  • Faktura. Obserwacja zmian wartości strukturalnych w zależności od użytego
    narzędzia rysunkowego i podłoża.
  • Przestrzeń. Obserwacja zmian postrzegania rzeczywistości w kontekście
    takich zagadnień, jak pierwszy i drugi plan, odległość, wklęsłość i wypukłość,
    „głębia ostrości”.
  • Format (rozmiar). Obserwacja zmian wartości strukturalnych rysunku w zależności od formatu podobrazia, sposobu zagospodarowania płaszczyzny
    rysunkowej (np. mały, duży).
  • Format (kształt). Rysunek wykonany na różnych formatach, takich jak koło, trójkąt, kwadrat, nieregularna płaszczyzna.
  • Format (bryła). Rysunek wykonany na trójwymiarowym przedmiocie.
  • Kontrast. Rysunek obrazujący zapis przeciwstawnych sobie pojęć.
  • Narracja. Rysunek jako forma dialogu wewnętrznego lub zapis cyklu zdarzeń
    odbywających się w określonym czasie (np. dziennik, szkicownik, „pamiętnik rysunkowy”).
  • Funkcja. Obserwacja zmian wartości rysunkowych w zależności od przypisanych mu funkcji – np. notatka, diagram, wykres, szkic.
  • Przestrzeń. Rysunek wykonany w przestrzeni (np. wnętrze, przestrzeń miejska, plener) – instalacja, land art, performance, light art.
  • Kreacja. Rysunek wyrażający indywidualne postawy twórcze.

Ziny

Od 2013 roku wydajemy cykliczną publikację – zina pracowni – w której prezentujemy prace studentek i studentów. Poniżej kilka z nich:

| 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |

2024. Kacper Kijewski. Aneks z rysunku do magisterskiej pracy dyplomowej

2024. Aktywności studentów

2024. Wybrane prace

Prace archiwalne